Espressocakejes

Espressocakejes
 
 
We hebben er allemaal denk ik wel eens last van: concentratieproblemen. Een lekkere verse kop koffie is voor velen dé (tijdelijke) oplossing voor dit probleem. Wanneer je geconcentreerd moet zijn, schijnt een (kleine) dosis cafeïne namelijk te helpen. Het schijnt ook je alertheid te verhogen en je het gevoel te geven dat je weer energie hebt.

Ik kan mezelf helaas geen ervaringsdeskundige noemen, want ik ben geen liefhebber van koffie. Het koffie-aroma ruikt echt verrukkelijk, maar de smaak staat mij tegen (gek genoeg vind ik zoetigheden met koffiesmaak wel lekker). Toch zijn er van die momenten op de dag dat ik een flinke oppepper kan gebruiken, vooral als de wijzers van de klok weer bijna vier uur in de middag aangeven. Gelukkig heb ik een perfecte remedie gevonden voor mijn middag-inzinkingen: espressocakejes.

Ja, ik weet dat thee & cola & energiedrankjes ook cafeïne bevatten, maar deze cakejes zijn echt pure verwennerij. Er zit bovendien pure chocolade in verwerkt, wat in niet al te grote hoeveelheden ook nog eens hartstikke gezond is. En als groot chocoladeliefhebber zal ik nooit een energiedrankje boven chocolade verkiezen. Nooit. De subtiele balans tussen de pure chocolade en het koffie-aroma in combinatie met de romige espresso-botercrème maakt deze zachte cakejes echt verrukkelijk.

Tip: de cakejes smaken ook fantastisch met een koffie-chocolade glazuur. Smelt hiervoor 300 g pure chocolade, 50 g boter en 2 theelepels espressopoeder au bain-marie. Als alle ingrediënten gesmolten zijn klop je het mengsel nog even goed door elkaar. Snijd van de cakejes het bovenste bobbelige laagje af, zodat ze een gladde bovenkant krijgen. Smeer het glazuur over de cakejes uit. Garneer ze eventueel met mokkaboontjes.


Ingrediënten

  • 225 g zachte boter
  • 125 donkerbruine basterdsuiker
  • 2 eieren (L)
  • 125 g zelfrijzend bakmeel
  • 1 el cacaopoeder
  • 3 el espressopoeder
  • 50 g pure chocolade, gesmolten
  • 1-2 el melk
  • 300 g poedersuiker, gezeefd
  • 90 ml hazelnoot-chocoladepasta
  • mokkaboontjes voor de garnering

Extra nodig
Cupcake bakblik, 12-14 papieren cupcakevormpjes
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, 15-20 minuten oven, 30 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 200°C (boven- en onderwarmte).
  • Doe 125 g zachte boter en 125 g donkere basterdsuiker in een kom en mix deze door elkaar tot een romig mengsel.
  • Klop er één voor één de eieren door.
  • Zeef het zelfrijzend bakmeel, de cacao en 1 eetlepel espressopoeder en voeg dit toe aan het botermengsel. Mix alles goed door elkaar tot je een glad beslag hebt.
  • Voeg de gesmolten chocolade toe en verdun het beslag met de melk.
  • Vul de vormpjes voor 2/3 met beslag en bak ze 15-20 minuten in de voorverwarmde oven tot ze gaar zijn.
  • Laat de cakejes buiten de oven vijf minuten in de vorm staan. Haal ze uit de vorm en laat de cakejes helemaal koud worden op een rooster.
 
  • Los 2 eetlepels oploskoffie op in 2 eetlepels kokend water. Laat dit iets afkoelen.
  • Mix 100 g zachte boter met de poedersuiker op lage snelheid door elkaar
  • Voeg de espresso toe en meng alles goed door elkaar.
  • Zet de mixer op hoge snelheid en klop het mengsel luchtig.
  • Voeg de hazelnoot-chocoladepasta toe en mix nog even kort door.
  • Schep op elk cupcakeje een flinke toef glazuur en garneer ze met één of meerdere mokkaboontjes.







Bron recept: Hoe word ik een goddelijke huisvrouw? Nigella Lawson

Reacties