Witte chocolade mascarpone-kwarktaart met frambozen

Witte chocolade mascarpone-kwarktaart met frambozen
 
Zal ik deze cheesecake maken, of toch maar een ander zoet nagerecht? Met dit “dilemma” werd ik onlangs geconfronteerd. Er stond namelijk een etentje gepland en ik mocht voor het dessert zorgen. Maar wanneer het op het eten van cheesecake aankomt, zijn er twee kampen: de cheesecake-lovers en de cheesecake-haters. Het zal je niet verbazen dat ik tot het kamp van de cheesecake-lovers behoor, maar ik ken een aantal mensen die er echt geen hap van door hun keel kunnen krijgen.

Ik wist niet tot welk kamp onze gasten zouden behoren, maar ik besloot om toch maar de gok te wagen en deze hemelse cheesecake met witte chocolade en frambozen te maken. Hij is namelijk zó lekker dat ik er van overtuigd was (en nog steeds ben) dat ik eventuele cheesecake-haters over de streep kon trekken naar het kamp van de cheesecake-lovers.

De zoete, frisse, zachte & romige vulling die rijk is aan witte chocolade in combinatie met de heerlijke crunchy koekbodem en de zoet-zure frambozen is echt goddelijk. Elke hap is puur genieten. Dit maakt deze verrukkelijke taart een fantastische manier om een diner af te sluiten. Onze gasten waren dan ook zeer onder de indruk.

Tip(s): de taart is ontzettend machtig, snijd hem dus in niet te dikke plakken. De bodem van de taart kun je eventueel al een dag van tevoren maken en deze in de koelkast bewaren. De taart zelf is ook erg lekker als hij een nachtje in de koelkast heeft doorgebracht. Inmiddels heb ik deze cheesecake ook met aardbeien in plaats van frambozen gemaakt en ook deze combinatie is er één om je vingers bij af te likken.


Ingrediënten

  • 125 g bastognekoeken
  • 25 g blanke amandelen
  • 60 g boter
  • 600 g witte chocolade
  • 250 ml slagroom
  • 250 g kwark
  • 250 g mascarpone
  • 100 g witte basterdsuiker
  • 300 g frambozen
  • poedersuiker
Extra nodig
Een ingevette en met bakpapier beklede hoge springvorm/vorm met losse bodem van 20 centimeter doorsnee (en ca. 9 centimeter hoog), keukenmachine
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, minstens 3 uur wachten

Werkwijze

  • Maal de bastognekoeken en amandelen fijn in een keukenmachine.
  • Smelt de boter in een pan en meng deze vervolgens goed door de koek- en amandelkruimels.
  • Strooi dit mengsel uit in de springvorm. Druk het mengsel goed en gelijkmatig tegen de bodem aan met de bolle kant van een lepel. Zorg ervoor dat de bodem glad wordt.
  • Zet de springvorm in de koelkast.
  • Smelt 500 g witte chocolade au bain-marie. Laat deze afkoelen tot het nog net vloeibaar is.
  • Klop de slagroom lobbig en mix er de kwark, mascarpone en basterdsuiker door.
  • Mix of roer er ten slotte de chocolade door totdat je een gladde massa hebt. Zorg ervoor dat alles goed vermengd is.
  • Haal de springvorm uit de koelkast en verdeel het mascarpone-kwark mengsel over de koekbodem. Strijk dit glad met een spatel.
  • Zet de taart minimaal 3 uur in de koelkast om op te stijven.
  • Schaaf de resterende 100 g witte chocolade. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een dunschiller.
  • Haal de taart uit de koelkast en haal hem uit de springvorm.
  • Garneer de bovenkant met frambozen. Bestrooi deze met wat poedersuiker en strooi er ten slotte de geschaafde chocolade over.


 
 

Reacties

  1. Ziet er goed uit!

    Vraagje: wat is in jouw ervaring lekkerder: zo'n makkelijke bodem van koekjes en boter, of er toch zelf eentje bakken met blinde vulling (zodat ie plat blijft)?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Erik,
      Allebei de opties zijn natuurlijk erg lekker. Maar bij dit taartje is een bodem van bastognekoeken toch wel mijn favoriet. De bodem wordt met deze koeken heerlijk krokant en de smaak past gewoon heel goed bij de witte chocolade.
      Groetjes Tessa

      Verwijderen
  2. Kan je ook digestive koekjes of volkoren koekjes gebruiken in plaats van bastogne?, ik ben daar namelijk niet zo een fan van
    X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, dit moet gewoon kunnen.
      Succes ermee!
      Groetjes Tessa

      Verwijderen
  3. Bedankt voor dit recept, de taart is echt heerlijk! Ik heb de taart nu 2x gemaakt, maar zodra ik de witte chocolade bij het mascarpone mengsel doe, krijg ik allemaal stukjes ondanks dat ik de chocolade heb laten afkoelen tot het nog wel net vloeibaar is. Enig idee wat ik mis doe en hoe ik dit kan voorkomen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om eerlijk te zijn zou ik niet zo 1-2-3 weten hoe je dit kunt verhelpen. Zelf heb ik deze taart nu al een aantal maal gemaakt en hoewel de structuur niet zo glad was als bijvoorbeeld bij de kwarktaart met banaan, heb ik nog niet eerder last gehad van stukjes. Als ik een oplossing weet laat ik het je meteen weten.
      Groeten Tessa

      Verwijderen
    2. Hoi Anoniem,

      Waarschijnlijk heb je te lang gewacht met spatelen. Doordat de kwark/slagroom koud is koelt de witte chocolade veel sneller en krijg je dus een soort stratiatella.

      Als tip geef ik je mee om de kwark eerst met de chocolade te mengen en dan met de slagroom. Slagroom smelt bij een warm product, dit heeft kwark minder.

      Hoop dat je hier iets aan hebt.

      Jolanda

      Verwijderen
    3. Dank je wel Jolanda voor de tip!
      Groetjes Tessa

      Verwijderen
  4. Hoi Tessa,
    Even een vraagje: wat voor boter en wat voor kwark gebruik jij bij dit recept?
    Groetjes,
    Natalie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Natalie,
      Ik gebruik meestal ongezouten roomboter, maar voor deze taart kun je ook gewoon margarine (van bijvoorbeeld Blue Band) gebruiken, dat smaakt ook prima. De kwark die ik gebruikt heb is naturel kwark (dus zonder smaakje).
      Groetjes,
      Tessa

      Verwijderen
    2. Ik heb hem gemaakt en hij was heerlijk! Zag er ook super uit met die frambozen en chocoladekrullen op de bovenkant. Echt een aanrader, dank je!
      Groetjes,
      Natalie

      Verwijderen
  5. Hoi Tessa,

    Vraagje: Voor hoeveel personen is de taart?

    Groetjes,
    Ilona

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ilona,
      De taart is best machtig, dus voor minstens 8 personen, maar ik haal er altijd 10 stukken uit.
      Groetjes,
      Tessa

      Verwijderen
  6. Lekker is ie! Ook leuk in kleine vormpjes, zodat iedereen z'n eigen taartje heeft!
    http://nl.tinypic.com/r/1z3urrc/8

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat Tessa, zou je de 250g kwark en 250g mascarpone kunnen vervangen door 500g mascarpone? Of mislukt de structuur dan, of wordt ie dan echt te zwaar? Groetje Susa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Susa,
      Ik heb nog nooit geprobeerd om de taart met 500 g mascarpone te maken, dus ik heb geen idee of de structuur dan mislukt. Ik vermoed wel dat de taart met alleen mascarpone heel erg machtig wordt. Zelf zou ik de kwark nooit weglaten, maar je kunt het proberen. Succes ermee!
      Groetjes Tessa

      Verwijderen
  8. Hallo Tessa,

    Is het niet nodig om gelatine toe te voegen voor de stevigheid van de taart?
    Daarbij heb ik geen mascapone in huis, kan het ook met alleen kwark?
    Hoor graag van je,

    Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jolanda,
      Het is niet nodig om bij deze taart gelatine toe te voegen, wanneer hij is opgesteven is hij stevig genoeg. Ik heb de taart nog nooit met alleen kwark gemaakt, maar dit moet zeker lukken. De smaak zal alleen iets anders zijn. Ik denk wel dat het dan verstandig is om gelatine toe te voegen.
      Succes ermee!
      Groetjes Tessa

      Verwijderen
  9. Hoi Tessa, ik heb deze gemaakt en dan in kleine vormpjes. Wat een genot zeg, wauw! Superlekkere taartjes, bedankt voor je recept! Zie hier het resultaat: http://ellouisacooking.blogspot.nl/2015/10/mini-cheesecakes-met-witte-chocolade-en.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ellouisa, wat leuk dat je er kleine taartjes van gemaakt hebt! Ze zien er echt heerlijk uit!! Groetjes Tessa

      Verwijderen
  10. Deze taart nu drie x geprobeerd en hij blijft mislukken! Wat een ramp ik ben er helemaal klaar mee! Alles gaat goed tot de warme chocolade erbij moet, dat wordt de taart te vloeibaar en stijft hij niet meer goed op. Baalmomentje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap je baalmomentje heel goed! Ik kan hier van achter mijn computer natuurlijk niet zien wat er mis gaat, maar ik heb nog wel wat tips voor je waar je misschien iets aan hebt: de chocolade moet niet meer warm zijn, je moet hem af laten koelen tot nog net vloeibaar ~ misschien kun je de slagroom iets stijver kloppen zodat deze in ieder geval niet wegloopt ~ klop het allemaal niet te lang door, als alles goed gemengd is is het goed en mag je stoppen. Groetjes Tessa

      Verwijderen
  11. Ik heb hetzelfde en ik heb snel gespateld. Geen stukjes maar ook geen gladde structuur en dat vind ik toch wel lekkerder.
    Ik denk dat ik de chocolade volgende keer met de slagroom meng. Met witte chocolademousse heb ik dit namelijk nooit. De chocolade in slagroom laten smelten en vervolgens op kamertemperatuur laten komen kan denk ik ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Tessa! Ik heb deze taart voor Pasen gemaakt en hij was echt heerlijk! Niet moeilijk om te maken en hij zag er ook heel leuk uit met de witte chocoladekrullen en frambozen. Dank je voor het recept! Groeten Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een vraagje..zou je de taart ook op bijv zondag kunnen maken voor de komende dinsdag?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, dat kan. Ik zou de taart wel goed afdekken in de koelkast en de taart pas op de dag van het serveren versieren met de verse frambozen en het chocoladeschaafsel. Groeten, Tessa

      Verwijderen
  14. Bedankt voor dit recept. Ik heb het nu 3 keer gemaakt. Echt heerlijk. Ik heb zoals iemand eerder zei de chocolade met de kwark gemengd. Het eind resultaat is een mooie gladde massa. Smullen maar.... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik en de andere die de taart hebben gegeten vonden de taart.veel te zoet... :( ... volgende keer maar de suiker weg laten... in de chocola zit denk ik al genoeg...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel lekker! Ik laat de suiker wel weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Taart is super gelukt en zag er prachtig uit, maar we vonden em heel machtig en zoet.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mijn taart werd niet heel stevig, zelfs niet na een nacht in de koelkast. Zou dat kunnen komen omdat ik magere kwark heb gebruik?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vervelend om te horen dat je taart niet stevig werd. Ik durf niet te zeggen of dit ligt aan de kwarksoort die je gebruikt hebt.

      Verwijderen
  19. Ik heb deze taart al een veel gemaakt elke keer weer een succes! Bedankt om dit recept te delen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijke taart! Ik heb de suiker weg gelaten. Bakkers die problemen hebben met het mengen van de gesmolten chocolade en de overige ingredienten hier even een tip:
      Zodra de chocolade gesmolten is en volkomen vloeibaar, direct door het mengsel mengen met mixer op de laagste stand. Als de chocolade te veel afkoelt, krijg je brokjes!

      Verwijderen
  20. Toptaart, al heel vaak op bestelling van familie en vrienden gemaakt. Bedankt voor dit heerlijke recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik maak hem ook glutenvrij voor mijn neefjes met glutenintolerantie met Maria biscuit van Lidl. ������

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Al 2x dit recept gemaakt en hij smaakt heerlijk. Bedankt voor dit heerlijke recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo, kan ik ook gewone melkchocolade gebruiken ipv witte Chocolade en Griekse yoghurt ipv kwark

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jack,
      Ik heb dit zelf nog nooit geprobeerd. De kwark door Griekse yoghurt vervangen lijkt mij geen probleem. De witte chocolade door melkchocolade vervangen moet denk ik ook wel lukken, ik weet alleen niet of dit lekker is. Persoonlijk zou ik pure chocolade gebruiken. Maar dit is iets wat uitgetest zou moeten worden.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  24. Inmiddels de taart 2x gemaakt en hij is heerlijk! Hij stijgt alleen niet goed op. Laatste keer een blaadje gelatine toegevoegd, maar niet het gewenste resultaat. Waar zou dit aan kunnen liggen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Ankew,
      Ik durf eerlijk gezegd niet met zekerheid te zeggen waar het aan zou kunnen liggen :( Misschien aan de soort witte chocolade die je gebruikt (mindere kwaliteit?). Misschien kun je de slagroom wat stijver kloppen? Wellicht kun je de slagroom met de kwark en suiker mengen, de mascarpone in een andere kom met een spatel losmaken en er dan het slagroom-mengsel doorspatelen.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  25. Super lekker, al verschillende x gemaakt. Ik heb het nu gemaakt met een laag frambozen gelei in het midden en ook op de bovenkant, de zurig van de frambozen breekt een beetje de machtiging van het mengsel maar neemt veel tijd in beslag want je moet ieder laag laten afkoelen.
    Maar toch de moeite waard, Super lekker !!!!
    Bedankt voor het recept.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten