Bosbessen Bakewell taartjes

Bosbessen Bakewell taartjes
 

Afgelopen zomer lagen we (als we de kijkcijfers mogen geloven) massaal aan de buis gekluisterd voor ‘Heel Holland Bakt’ (HHB). Natuurlijk heb ik ook gekeken en ik moet eerlijk zeggen dat ik er van heb genoten. Het was niet alleen leerzaam, maar er werd ook gelachen, gejuicht, geroddeld, jaloers naar de tegenstanders gekeken en zo heel af en toe een traantje weggepinkt. Presentatrice Martine Bijl was elke aflevering de kers op de taart. Met haar heerlijke humor, oprechtheid en relativerend commentaar wist ze de stemming er goed in te houden.

En hoewel ik nauwelijks kan wachten tot het tweede seizoen begint is er toch iets, of eigenlijk iemand, die ik mis: Mary Berry, de grande dame van ‘The Great British Bake Off’ (de Britse versie van HHB). Zoals ik al zei heb ik genoten van HHB, maar Berry weet haar programma net even iets extra’s te geven. Een extra kers op de taart.

Omdat ik een groot fan ben van zowel Berry als ‘The Great British Bake Off’, kocht ik een paar maanden geleden het boek The Great British Bake Off. How To Bake. Met de tips van Berry kunnen de 120 recepten in dit boek eigenlijk niet mislukken. De keuze voor een baksel was snel gemaakt: omdat ik weer behoefte had aan een beetje zomer op mijn bordje ben ik aan de slag gegaan met deze bosbessen Bakewell taartjes, de mini-variant op de klassieke Engelse Bakewell taart.

En het resultaat is fantastisch. Deze makkelijk-te-maken taartjes met hun bodem van heerlijk zoet korstdeeg met daarop een laagje jam en een amandelvulling zijn om te watertanden. Mijn proefpanel heeft er echt van zitten smullen. Mary Berry zou mij met dit resultaat zeker doorlaten gaan naar de volgende ronde.


Ingrediënten

  • 215 g bloem
  • 100 g ongezouten roomboter, koud en in blokjes gesneden
  • 55 g ongezouten roomboter, zacht
  • 90 g poedersuiker, gezeefd + wat extra
  • 2 eieren (L), losgeklopt
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 55 g kristalsuiker
  • 40 g amandelmeel
  • 12 tl bosbessenjam
  • bosbessen, voor de garnering

Extra nodig
Cupcake/muffinbakvorm met 12 holtes, een ronde uitsteker van 8 – 8,5 centimeter doorsnee, spuitzak met rond spuitmondje, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, 35 minuten oven, 2 uur wachten

Werkwijze

  • Zeef 200 g bloem in een kom. Wrijf met je vingertoppen 100 g koude en in blokjes gesneden roomboter door de bloem, totdat het mengsel uit fijne kruimels bestaat.
  • Roer 1 zakje vanillesuiker en 40 g gezeefde poedersuiker met een vork door de kruimels.
  • Gebruik een (palet)mes om 1 losgeklopt ei door het kruimelmengsel te snijden. Druk het deeg samen tot een bal, wikkel deze bal in huishoudfolie en laat het 1 uur rusten in de koelkast.


  • Vet de cupcake/muffinbakvorm in.
  • Rol het deeg op een met bloem bestoven werkblad uit tot ongeveer 3 millimeter dikte.
  • Steek met de ronde uitsteker 12 cirkels uit het deeg. Prik met een vork wat gaatjes in de cirkels.
  • Druk de cirkels deeg voorzichtig in de holtes van de cupcake/muffinbakvorm. Probeer het deeg niet uit te rekken en zorg ervoor dat er geen lucht tussen het deeg en de bakvorm zit.
  • Zet de beklede bakvorm 15 minuten in de koelkast.


  • Verwarm de oven voor op 170°C (boven- en onderwarmte).
  • Doe 55 g zachte roomboter, 55 g kristalsuiker, 1 losgeklopt ei, 40 g amandelmeel en 15 g bloem in een kom.
  • Mix deze met een mixer door elkaar totdat alles goed vermengd en glad is. Doe het mengsel in een spuitzak met een rond spuitmondje.
  • Haal de bakvorm uit de koelkast en schep in ieder bakje een theelepel bosbessenjam. Strijk de jam glad.
  • Pak de gevulde spuitzak en verdeel het mengsel over de 12 bakjes.
  • Bak de taartjes ongeveer 35 minuten in de oven, of tot ze mooi gerezen en goudbruin zijn.
  • Laat de taartjes 5 minuten in de bakvorm afkoelen en plaats ze daarna op een rooster om helemaal koud te worden.


  • Roer 50 g poedersuiker met een klein beetje water door elkaar totdat je een stevig suikerglazuur hebt.
  • Versier de afgekoelde taartjes met wat suikerglazuur en plaats er een paar bosbessen bovenop.
  • Bestrooi de taartjes ten slotte met wat poedersuiker.

 

Reacties