Kruidnotencake

Kruidnotencake

 

In de afgelopen jaren heb ik vaak gemopperd op mijn supermarkt omdat ze de kruidnoten wel erg vroeg in de schappen hadden liggen. Kruidnoten horen bij het sinterklaasfeest en in augustus ben ik echt nog niet in de feeststemming. Pas in de zaaimaand ga ik voorbereidingen treffen voor de verjaardag van de Goedheiligman.

Toch heb ik mezelf er dit jaar maar bij neergelegd dat de kruidnoten er zo vroeg zijn. Kennelijk zijn er heel veel kruidnotenfanaten die al in de zomermaanden behoefte hebben aan zo’n lekker nootje. En als ik heel eerlijk ben kan ik ze geen ongelijk geven, want kruidnoten smaken namelijk verrukkelijk. Als ik niet zoveel waarde zou hechten aan de sinterklaastraditie, zou ik er het hele jaar wel op kunnen knabbelen en van kunnen smullen.

Het fijne aan deze nootjes is dat ze niet alleen heerlijk zijn om zo uit de hand te eten, maar dat je er ook allerlei leuke en lekkere dingen mee kunt doen. Neem nu bijvoorbeeld deze kruidnotencake: in de sinterklaastijd een onweerstaanbare traktatie bij de koffie of thee. En het kost je niet zo heel veel tijd en/of moeite om deze cake te maken, dus binnen de kortste keren kun je vol verwachting de ovendeur opentrekken om beloond te worden met de geur & smaak van versgebakken zoet.


Ingrediënten

  • 200 g roomboter
  • 200 g donkerbruine basterdsuiker
  • 4 eieren (L)
  • 4 el volle melk
  • 200 g zelfrijzend bakmeel
  • 1 tl bakpoeder
  • snufje zout
  • 1 el speculaaskruiden
  • 150 g kruidnoten met een chocoladelaagje + extra voor garnering
  • 200 g witte chocolade

Extra nodig
Ingevette cakevorm van 26 centimeter lang
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, 65 minuten oven, 45 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 170°C (boven- en onderewarmte).
  • Klop de boter met de basterdsuiker zacht en romig.
  • Voeg één voor één de eieren toe. Voeg het volgende ei pas toe als het vorige is opgenomen.
  • Roer er vervolgens de melk doorheen.
  • Zeef het zelfrijzend bakmeel, het bakpoeder, het zout en de speculaaskruiden boven de kom en spatel dit luchtig door het beslag.
  • Roer en tenslotte 150 g kruidnoten met chocoladelaagje doorheen.
  • Giet het beslag in de ingevette cakevorm.
  • Bak de cake in ongeveer 65 minuten gaar. Test of de cake gaar is door er in het midden met een satéprikker in te steken. Als de prikker er droog uitkomt is de cake gaar.
  • Laat de cake 5 minuten afkoelen in de vorm en stort hem dan voorzichtig op een rooster om helemaal koud te worden.
  • Smelt de chocolade au bain-marie. Zorg ervoor dat de kom niet te heet wordt, want dan stolt de chocolade en moet je opnieuw beginnen. Probeer ook zo min mogelijk te roeren.
  • Giet de gesmolten chocolade over de cake en garneer hem met wat kruidnoten.

 

 

Reacties