Choco-sinaasappeltaartje

Choco-sinaasappeltaartje
 
 
Naast het bakken van zoete lekkernijen, ben ik ook dol op het lezen erover. Je kunt mij echt blij maken met een goed bakboek of –magazine: lekker bladeren, foto’s kijken en inspiratie opdoen. Ik kan er uren zoet mee zijn. Zelfs wanneer ik in bed lig, omring ik mijzelf het liefst met een flinke stapel culinaire lectuur. Het zal je vast niet verbazen dat ik in boek- en kookwinkels dan ook altijd word aangetrokken door de kast met bakboeken. Ik moet mijzelf elke keer weer inhouden om niet een nieuw exemplaar te kopen.

Toch zijn er van die dagen dat ik even moet toegeven aan mijn verslaving. Zo was ik een tijdje geleden in de binnenstad van Nijmegen. Ik had die dag al een enorme rotdag en tot overmaat van ramp begon het ook nog eens heel erg hard te regenen.

Tegen de wolkbreuk met bijbehorende windvlagen was mijn parapluutje niet opgewassen, met als gevolg dat ik er binnen de kortste keren uitzag als een verzopen kat. Vol zelfmedelijden ben ik toen net voor sluitingstijd mijn favoriete Nijmeegse kookwinkel binnengestapt (Zus & Zo Keukengerei) en heb ik mezelf het bakboekje Tartelettes! Van Christophe Adam cadeau gedaan. Hoewel ik moe, doorweekt en tot op het bot verkleumd was, zat ik een half uurtje later goedgehumeurd in de trein op weg naar huis. Alleen al door het kijken naar zoveel lekkers werd ik ontzettend vrolijk. En omdat ik een chocoholic ben, bleef mijn blik natuurlijk hangen bij het recept voor choco-sinaasappeltaartjes.

De volgende dag heb ik ze meteen gemaakt en het resultaat was fantastisch. Het zijn taartjes om je vingers bij af te likken: ze zijn heerlijk fris, niet te zoet en de combinatie van het chocolade taartbodempje met de zachte sinaasappelmousse en frisse sinaasappelgelei is verrukkelijk. Het toefje Nutella met mascarpone maakt het taartje helemaal af.


Ingrediënten
  • 85 g poedersuiker
  • 25 g gemalen amandelen
  • 125 g boter, zacht
  • 2 g zout
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 1 ei
  • 195 g bloem
  • 20 g cacaopoeder
  • 7 blaadjes gelatine (11,7 gram)
  • 220 ml vers sinaasappelsap
  • het sap van ¼ citroen
  • 55 g kristalsuiker
  • 160 ml slagroom
  • 90 g mascarpone
  • 90 g Nutella
Extra nodig
8 ronde taartringen van 8 centimeter doorsnee, bakplaat, bakpapier, spuitzak met spuitmondje
Tijd (ongeveer)
45 minuten bereiding, 15 minuten oven, 4 ½ uur wachten 

Werkwijze

  • Zeef de poedersuiker in een grote kom. Voeg de gemalen amandelen, de boter, het zout en de vanillesuiker toe. Meng deze ingrediënten tot een homogeen mengsel.
  • Breek het ei boven de kom en spatel deze erdoorheen.
  • Zeef de bloem en de cacao erboven en meng deze ingrediënten met de spatel kort maar goed door het deeg.
  • Wikkel het deeg in huishoudfolie en laat het 2 tot 3 uur in de koelkast rusten.
 
  • Verwarm de oven voor op 170°C (boven- en onderwarmte).
  • Rol het deeg op een met bloem bestoven werkvlak (of tussen 2 vellen bakpapier) uit tot een 2 millimeter dikke lap.
  • Steek hieruit 8 ronde lapjes.
  • Vet de taartringen in met boter en bekleed ze met de deeglapjes. Prik met een vork gaatjes in de bodem.
  • Zet de vormpjes op de met bakpapier beklede bakplaat en bak de taartjes 15 minuten in de voorverwarmde oven.
  • Laat ze afkoelen op de bakplaat.
 
  • Meng de mascarpone met de Nutella en zet het mengsel in de koelkast tot je het weer nodig hebt.
  • Week 2 blaadjes gelatine minstens 30 minuten in 40 ml sinaasappelsap. 
  • Verhit dit vervolgens in een steelpan tot ongeveer 60°C, tot de gelatine helemaal is opgelost. Roer er 80 ml sinaasappelsap, het citroensap en 40 g kristalsuiker door.
  • Laat het mengsel afkoelen. Klop ondertussen 160 ml slagroom lobbig.
  • Spatel de lobbige slagroom door het afgekoelde sinaasappelmengsel.
  • Vul de taartbodempjes tot drie vierde met de sinaasappelmousse.
  • Zet de taartbodempjes minstens 1 uur in de koelkast om de vulling om te laten stijven.
 
  • Laat 5 blaadjes gelatine weken in 100 ml water.
  • Roer 15 g kristalsuiker door 100 ml sinaasappelsap. Verwarm dit mengsel tot het bijna kookt.
  • Haal de pan van het vuur en roer de goed uitgeknepen gelatine erdoor.
  • Laat het mengsel afkoelen tot lauwwarm.
  • Schenk de sinaasappelgelei tot aan de rand van de taartjes en zet deze nog eens 20 minuten in de koelkast.
  • Spuit op elk taartje een toefje mascarpone met Nutella.
  • Serveer.
 
 

Reacties

  1. Zou ik ook 1 grote taart ring kunnen gebruiken ipv 8 kleine of zijn de verhoudingen dan heel anders qua ingrediënten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Vera,
      Ik denk wel dat je hier 1 grote taartring voor kunt gebruiken. Hoe het dan precies met de verhoudingen zit durf ik niet te zeggen, maar ik voorzie geen hele grote verschillen. De taartringen die ik gebruikte waren wel redelijk laag, dus als je een hoge taartring gebruikt zal deze zo'n 20 cm in doorsnee moeten zijn schat ik zo. Ik zou de bodem dan ook iets dikker uitrollen zodat je wat meer stevigheid in de rand hebt. Ook het opstijven in de koelkast zal iets meer tijd vergen. Al met al wordt het denk ik gewoon een kwestie van uitproberen, want ik durf niet met zekerheid te zeggen hoe het uit gaat pakken.
      Heel veel groeten, Tessa

      Verwijderen
  2. Vandaag gemaakt met een sloffenring, op grootse stand, deeg wel omhoog gewerkt om genoeg vulling erin te kunnen doen. staat nu in de oven ben erg benieuwd..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gemaakt met taartvormpjes, gaan er prima uit. Zijn heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dus je snijd met de ringen en dan plaats hè ze met de ringen in de oven of mag je ook uitsnijden met de ringen en in kleine taartvormpjes leggen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kim,
      Je steekt met een grote ronde uitsteker ronde plakjes uit het deeg, deze plakjes hebben een doorsnede van meer dan 8 centimeter (ca. 12 cm schat ik zo). Deze deegplakjes leg je in de ringen. Zo krijg je een soort deegbakjes. Je snijdt het deeg niet met de ringen, want dan heeft je taartje alleen een bodempje en geen zijkant. Je kunt de plakjes ook in kleine taartvormpjes leggen.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
    2. Dank je wel , ik ga deze proberen voor kerst ze zien er zo goed uit !

      Verwijderen
  5. hoi! ze zien er prachtig uit! Heb je een tip om ze glutenvrij te maken en toch stevigheid te behouden? Amandelmeel ofzo! groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annemarie, ik ben helaas niet ervaren met glutenvrij bakken. Ik zou hier dan ook het antwoord niet zo 1-2-3 op weten. Sorry! Groeten, Tessa

      Verwijderen
  6. Heb het geprobeerd maar het deeg was niet goed zoals het in het recept staat heel raar maar het was nog te nat en daardoor viel het uit elkaar en bleef overal aan plakken dus ga ik op zoek naar een andere vorm van onderkant

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kim, dat is vervelend en spijtig om te horen. Raar dat het deeg nat & plakkerig was, dat is mij nog nooit overkomen. Heb je de boter gesmolten of nog in vaste vorm gebruikt?
      Groeten, Tessa

      Verwijderen
    2. Ik vaste vorm aangezienber nergens staat dat deze gesmolten miet zijn ?

      Verwijderen
    3. Hoi Kim, dat klopt, de boter moet ook in vaste vorm gebruikt worden dus je hebt het helemaal goed gedaan. Ik wilde het alleen even zeker weten, gesmolten boter zorgt er namelijk voor dat het deeg te nat blijft. Groeten, Tessa

      Verwijderen
  7. Hoi Tessa, ik heb de taartjes vandaag gemaakt voor morgenavond. Ze zijn goed gelukt, nu maar hopen dat de smaak ook goed is :) Dank je wel voor het recept en alvast fijne dagen! groetjes, Elise

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om te horen een ook fijne dagen voor jou! groeten, Tessa

      Verwijderen
  8. Ik heb ze gemaakt met een beetje meer bloem nu en tis gelukt ! Op naar vanavond ! Prettige feestdagen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kim, fijn om te horen! Jij ook prettige feestdagen! groeten, Tessa

      Verwijderen
  9. Ik heb ze gemaakt, maar vind de bodem een beetje te hard geworden. Ik heb wel precies jouw recept gevolgd. Ook op 170 gr. en 15 minuten. Wel heb ik tartelette vormpjes gebruikt omdat ik geen bakringen heb. Zou het daardoor kunnen komen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vervelend om te horen. Ik weet niet of het komt doorat je een tartelette vormpje hebt gebruikt. Misschien hebben we ons deeg niet even dik uitgerold, misschien wijkt jouw of mijn oven qua temperatuur iets af... Ik durf niet te zeggen waar het exact aan ligt. Mocht je ze nog een keer maken, dan iets minder lang bakken.
      Groeten, Tessa

      Verwijderen
  10. Reacties
    1. Dank voor deze informatie... Het recept heb ik in 2014 al geplaatst, in 8 jaar tijd kan er een hoop veranderen.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  11. 5 blaadjes gelatine op 100 ml sinaasappelsap?? Mijn buikgevoel zei al dat dit niet klopte, jammer dat ik er niet naar geluisterd heb want de sinaasappelgelei is veel te hard en daardoor zijn de taartjes mislukt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi!
      Het is alweer heel lang geleden dat ik dit recept gemaakt heb, maar nu ik het zo door lees (met de kennis van nu) zijn 5 blaadjes op 100 ml inderdaad een beetje veel (2 1/2 - 3 zou beter zijn). Dat de gelei hard wordt heb ik nog nooit eerder meegemaakt, hooguit te stevig.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  12. Ik ga ze beslist maken. Ik vraag me echter af, wanneer ik de taartvormpjes moet verwijderen. Moet dit pas als zowel de mascarpone/ nutella als de sinaasappelgelei is toegevoegd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi!
      Je kan de taartvormpjes verwijderen wanneer je de taartjes uit de oven haalt.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  13. Kun je ook ipv gemalen amandelen amandelmeel gebruiken ?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten