Witte chocoladetaart met speculaas

Witte chocoladetaart met speculaas
 
 

Hoe leuk ik bakken ook vind wanneer ik weet dat er vrienden/familieleden over de vloer komen, zijn er van die dagen dat ik geen zin heb om uitgebreid in de keuken bezig te zijn. Gelukkig zijn er ook genoeg baksels en andere zoete lekkernijen die je zonder enige speciale inspanning kunt maken, maar die wel grote voldoening geven.

Neem bijvoorbeeld deze witte chocoladetaart met speculaas. Het kost je maar een klein beetje bereidingstijd & moeite om hem te maken (je hebt niet eens een oven nodig), maar het resultaat is een klein spektakelstukje op tafel. Het geeft ook een enorm plezier om aan de consumptie ervan mee te mogen werken: het is gewoon een taart die fijn is om te maken en nóg fijner is om op te eten.

Het enige “nadeel” is dat je een tijdje moet wachten voordat de taart voldoende is opgesteven in de koelkast, dit duurt zo’n 6 uur dus het is zeker geen last-minute-taart, maar geduld is nog altijd een schone zaak. Voor een chocoholic als ik is zes uur wachten best lang: weten dat er een verrukkelijke taart op je ligt te wachten in de koelkast waar je lange tijd niet aan mag komen is bijna een tantaluskwelling (gelukkig ben ik Tantalus niet en is de taart niet voor altijd onbereikbaar). Het kan daarom verstandig zijn om de taart de avond van tevoren al te maken en in de nachtelijke uurtjes, wanneer je heerlijk in dromenland verkeerd, te laten opstijven. 

Tip: in plaats van speculaasjes kun je ook bastognekoeken gebruiken.


Ingrediënten

  • 65 g boter
  • 225 g speculaas
  • 70 g kristalsuiker
  • 1 blaadje gelatine (1,7 g)
  • 325 g witte chocolade
  • 500 ml slagroom
  • 3 eidooiers

Extra nodig
Taartring van 18 centimeter doorsnede en 6 centimeter hoog, bakpapier, keukenmachine
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, minstens 6 uur wachten

Werkwijze

  • Leg een vel bakpapier op een groot plat bord (of snijplank). Plaats hierop de taartring.
  • Bekleed de binnenkant van de taartring met bakpapier. Plak het papier met wat boter vast aan de ring.
  • Maal 150 g speculaas fijn. Smelt de boter en meng deze met de gemalen speculaas.
  • Verdeel het mengsel over de bodem van de ring en druk goed aan met de achterkant van een lepel.
  • Zet in de koelkast.

  • Week 1 blaadje gelatine minstens 30 minuten in ruim koud water.
  • Smelt 200 g witte chocolade au bain-marie. Als de chocolade gesmolten is, haal dan de pan van de kom en laat de chocolade afkoelen maar niet opstijven, hij moet dik vloeibaar blijven.
  • Kook ondertussen 35 ml water in een steelpan en voeg de suiker toe. Blijf roeren tot de suiker opgelost is. Laat ongeveer een minuut doorkoken.
  • Haal de pan van het vuur, knijp het blaadje gelatine uit en voeg toe aan het hete suikerwater.
  • Giet de suikersiroop over de eidooiers en meng dit goed door elkaar.
  • Klop de slagroom bijna stijf (als ik naar de reacties op deze taart kijk, blijkt bij jullie de taart te vloeibaar te blijven. Hoewel ik de slagroom zelf nooit helemaal stijf klop, zou ik dan toch aan willen raden de slagroom stijf te kloppen).
  • Doe een beetje slagroom bij de afgekoelde gesmolten chocolade en meng goed.
  • Spatel de eidooiers door het slagroom-chocolademengsel.
  • Voeg vervolgens de rest van de slagroom toe. Meng goed maar rustig door elkaar met een spatel tot je een homogeen mengsel gekregen hebt.
  • Giet het mengsel op de speculaasbodem en laat de taart minstens 6 uur (maar liever de hele nacht) opstijven in de koelkast.
 
  • Verwijder de ring en trek daarna voorzichtig het bakpapier los.
  • Maal de resterende 75 g speculaas fijn en druk de fijne kruimels tegen de zijkant van de taart.
  • Schaaf de resterende 125 g witte chocolade en strooi deze over de taart.
  • Serveer.




 

Bron recept: Juliette’s Speculoos.

Reacties

  1. Met 1 blaadje gelatine blijft t een mierzoete dikke pap en geen taart. Klopt die hoeveelheid?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Anoniem, 1 blaadje gelatine is bij mij altijd voldoende gebleken. De witte chocolade die tijdens de koelperiode weer opstijft zou in combinatie met de slagroom voor voldoende stevigheid moeten zorgen. Ik kan niet goed inschatten wat er bij jou misgaat, maar misschien kun je de slagroom nog iets steviger kloppen (?). Misschien kun je ook het suikerwater nog wat verder af laten koelen, gelatine verliest zijn bindkracht bij te hoge temperaturen. Als dat ook niet werkt kun je natuurlijk extra gelatine toevoegen, hopelijk krijg je dan wel een lekkere (zoete) taart in plaats van een mierzoete dikke pap. Succes ermee, groeten Tessa

      Verwijderen
  2. Gisteravond heb ik de taart gemaakt, allen nu is deze nog niet helemaal opgestijfd. Wat kan ik hier aan doen? Het heeft al erg lang in de koelkast gestaan, maar echt nog niet stijf genoeg ):

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Anoniem, wat ontzettend vervelend dat de taart niet genoeg is opgesteven. Helaas kun je er nu niks meer aan doen. Misschien kun je de volgende keer de slagroom nog iets steviger kloppen: de slagroom moet echt niet meer vloeibaar zijn of uitlopen, maar wel al voldoende stevigheid hebben (maar nog nét niet helemaal stijf opgeklopt, want dan wordt het moeilijk om hem door de chocolade te spatelen). Zie voor andere tips mijn reactie hierboven. Groeten Tessa

      Verwijderen
  3. Gisteren deze taart gemaakt, maar loopt uit de vorm. Te vloeibaar..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Tessa, ik heb afgelopen weekend deze taart gemaakt en hij is echt heerlijk. Bedankt voor dit recept, echt een aanrader, dank je! Groetjes,
    Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jolanda, leuk om te horen dat hij zo in de smaak valt! Groetjes Tessa

      Verwijderen
  5. Gister de taart gemaakt. Zojuist afgewerkt met speculaaskruimels aan de zijkant en chocoladeschaafsel op de taart. Ik heb de slagroom bijna stijfgeklopt en 1 blaadje gelatine gebruikt. Taart ziet er prima uit! Ben benieuwd hoe de taart smaakt.
    Bedankt voor het duidelijke recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. de taart shift bij mij. Zou mijn suiker-eimengsel te warm geweest zijn? Moeten de eieren echt opgeklopt worden of eerder gewoon mengen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Anoniem, het zou inderdaad kunnen dat je mengsel te warm is geweest. Ik klop de dooiers nooit op, maar meng ze wel even goed met het suikerwater. Groeten Tessa

      Verwijderen
  7. Beste Tessa ,
    ik heb een vraag en dat is : wanneer ik de Bastognekoek heb gemalen en de boter er door heen moet ik hem dat platdrukken op de hele binnenkant van de bakblik of juist allen de ring als vast bedankt voor u reactie . groetjes Samira

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Samira, het mengsel van gemalen bastognekoeken en boter komt alleen op de bodem van de ring (dus op het met bakpapier beklede bord/snijplank), niet tegen de hele binnenkant van de ring. Op deze bodem giet je het chocolademengsel, en uiteindelijk druk je wat bastognekoek-kruimels tegen de buitenkant. Groeten Tessa

      Verwijderen
  8. Wat een heeeeerlijke taart! We hebben er van genoten. groetjes Nina

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste Tessa,

    Mag ik vragen waarom je geen springvorm gebruikt, maar een taartring met groot, plat bord? Ik neem aan dat ik hier ook gewoon een springvorm voor kan gebruiken?

    Groeten Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marjan, je kunt hier inderdaad ook een springvorm voor gebruiken, maar ik vind werken met een taartring gewoon heel erg prettig, vooral omdat ik dan zeker weet dat de taart heel blijft als ik de ring verwijder (bij het openen van de springvorm wil het nog wel eens gebeuren dat een taart gaat scheuren omdat hij er aan vast zit, hoewel de kans klein is als je de binnenkant met bakpapier bekleed), groetjes Tessa

      Verwijderen
  10. Deze taart twee keer gemaakt de laatste maand, voor beide verjaardagen van mijn kinderen, groot succes! Dank je wel voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het ging zo goed bij ons! Beetje bij beetje de slagroom erdoor en mengen, tot t Laatste slagroom. Was wat teveel en ging klonteren. Toch maar gewoon in de vorm gedaan en nu afwachten! Na 2 pogingen hadden we geen zin in een derde haha.

    Maar met het suikerwater en de eidooiers, jij noemt een beetje suikerwater bij de eidooiers, daarna gewoon weer beetje bij beetje of? Hebben maar wat gedaan haha

    Volgende keer beter en ben benieuwd!
    Groetjes lotte

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een heerlijke taart! De eierdooiers heb ik er wel uit gelaten, ik vind het idee van rauw ei in mijn taart niet prettig, zeker niet met kinderen. Doet niets af aan de smaak en structuur, hij smaakt heerlijk en is perfect opgesteven.
    Bedankt voor dit recept!
    Groetjes
    Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
  13. als de massa niet stevig genoeg wordt, kan het zijn dat de temperatuur van de koelkast niet laag genoeg is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marianne,
      Dat zou wellicht een reden kunnen zijn. Als de koelkast te warm staat, heeft de taart langer nodig om op te stijven. Maar na een nachtje in de koelkast, zou de taart sowieso opgesteven moeten zijn.
      Heel veel groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  14. Hoi! Kan je ook voorgeklopte slagroom gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem,
      Geen idee, ik gebruik nooit voorgeklopte slagroom, ik weet dus niet hoe stijf deze is en of hij makkelijk te mengen is met andere ingrediënten. Maar ik zou het niet doen. Het lijkt mij dat deze slagroom gezoet is, en bij het kloppen van de slagroom in dit recept gebruik je geen suiker. Zelf slagroom kloppen is overigens een fluitje van een cent en het resultaat is echt vers, dus ik zou dit kant-en-klaar product in het schap laten staan.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  15. Hallo Tessa, ik heb deze taart afgelopen week gemaakt voor een verjaardag en hij viel erg in de smaak. Heerlijk! Bedankt voor het recept.
    Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gisteravond deze taart gemaakt en hij is perfect gelukt. Eén blaadje gelatine bleek voldoende te zijn. Heerlijke taart, wel erg machtig :)
    Groeten Els

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dag Tessa, Jouw taart ziet er heerlijk uit ! Heb je ze toevallig al eens gemaakt in een springvorm met diameter 22 cm ? Bedankt voor de info !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi! Nog niet gedaan, maar dit kan natuurlijk wel. Je moet dan wel de verhoudingen van de ingrediënten aanpassen, anders wordt het wel een heel dun taartje :)
      Groeten, Tessa

      Verwijderen
  18. Dag Tessa, kan je het gewicht opgeven van het gebruikte gelatineblaadje? Deze bestaan nl. in verschillende gewichten. Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem, ik gebruik gewoon de witte gelatineblaadjes van Dr. Oetker. Twaalf blaadjes wegen 20 gram, dus 1,67 g per blaadje.
      Groeten, Tessa

      Verwijderen
  19. Hoi Tessa,
    Het lukt me nooit om van die mooie chocoladekrullen te krijgen zoals die van jou!
    Heb je een tip hoe ik dit het beste kan maken?
    Groet,
    Jozephina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jozephina,
      Voor witte chocoladekrullen neem ik gewoon een reep witte chocolade (op kamertemperatuur) en een dunschiller. Vervolgens rasp ik van de zijkant van de reep de chocolade eraf. Door de warmte van je hand wordt de chocolade ook een beetje warm, waardoor je nog dikkere en langere krullen af kan raspen. Een kaasschaaf (of truffelschaaf) werkt ook.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten