Citroen madeleines

Citroen madeleines

 
Ruim een half jaar geleden belde mijn zus mij ineens heel enthousiast op: ‘ze’ kwamen weer naar Nederland voor een optreden. En met ‘ze’ bedoelde mijn zus de Amerikaanse boyband ‘Backstreet Boys’. In mijn tienerjaren was ik echt een groot fan van deze groep, of zeg eigenlijk maar gerust idolaat. Mijn hele kamer was van boven tot onder (inclusief het plafond) behangen met posters, ik was smoorverliefd op alle vijf de bandleden en kon urenlang naar hun muziek luisteren.

En hoewel de liefde inmiddels is bekoeld, kochten we onder het mom van nostalgie & jeugdsentiment wel direct kaartjes. Ik besloot ook maar meteen hun laatste album aan te schaffen. En het klinkt misschien een beetje raar, maar tijdens het beluisteren van dit album kreeg ik ineens heel veel zin in madeleines. Waarom?

Het vierde nummer op het album heet ‘madeleine’. Natuurlijk zingen de ‘boys’ niet over die verrukkelijke schelpvormige cakejes, maar als bak-fanaat is dit wel het eerste waar ik aan denk bij het horen van die titel. Dankzij mijn tieneridolen heb ik dus het afgelopen half jaar met wisselend succes verschillende madeleines gebakken (zoals ik al eerder heb gezegd kunnen bij mij ideeën voor baksels uit wel heel onverwachte hoek komen). Zo bakte ik onder andere madeleines met chocolade, lavendel, sinaasappel, frambozen en chocolate chips. En hoewel veel varianten erg lekker waren, heb ik nu gekozen voor de klassieke citroen madeleines, lekker eenvoudig en ongecompliceerd.

De kleine cakejes hebben een zachte binnenkant met een frisse citroensmaak en zijn aan de buitenkant heerlijk krokant langs de randjes. Madeleines zijn echt ideaal om in je thee onder te dompelen, dus ik kan je ook zeker aanraden deze kleine lekkernijen bij de afternoon tea (of High Tea zo je wilt) te nuttigen. Persoonlijk vind ik Earl Grey thee het lekkerst bij deze madeleines smaken, het geeft de citroensmaak meer diepte.

Tip: madeleines zijn het lekkerst wanneer ze net zijn afgekoeld. Ze zijn in een luchtdichte verpakking nog wel een dag of twee houdbaar zijn, maar de kwaliteit gaat er hard op achteruit. Ze smaken super vers gewoon het allerbeste ~ Gebruik voor het beboteren van de vorm zachte boter. Het is raadzaam de vorm tweemaal te beboteren, te bestuiven met bloem en daarna enkele minuten in de koelkast te zetten alvorens het deeg erin te spuiten/scheppen. Op deze manier zullen de madeleines na het bakken gemakkelijker uit de vorm kunnen worden gehaald ~ Het recept is voor 24 stuks.


Ingrediënten

  • 150 g boter
  • 60 gram amandelmeel
  • 150 gram poedersuiker
  • 60 gram bloem
  • 150 gram eiwitten (ca. 5 eieren)
  • geraspte schil van 1 citroen

Extra nodig
Madeleine bakvorm, puntzeef, spuitzak
Tijd (ongeveer)
10 minuten bereiding, ca. 10-11 minuten oven, 135 minuten wachten

Werkwijze

  • Bak de boter lichtbruin in een pan. Haal de pan van het vuur, zeef de boter onmiddellijk in een puntzeef en laat daarna een beetje afkoelen.
  • Doe het amandelmeel, poedersuiker en bloem bij elkaar in een andere kom.
  • Voeg de eiwitten toe en maak een beslag van het geheel.
  • Roer er de geraspte schil van 1 citroen door.
  • Voeg ten slotte geleidelijk de gebruineerde boter toe met behulp van een garde.
  • Dek de kom af met huishoudfolie en zet deze ten minste 2 uur in de koelkast.


  • Verwarm de oven voor op 200°C (boven- en onderwarmte).
  • Beboter een madeleinevorm met een kwastje en bestuif de vorm met bloem. Draai de vorm daarna om zodat de overtollige bloem eruit kan vallen.
  • Vul elke vormpje met behulp van een spuitzak of lepel met een klont beslag.
  • Bak de madeleines in circa 10-11 minuten goudbruin en gaar in het midden van de voorverwarmde oven.
  • Haal de madeleines uit de oven en daarna onmiddellijk uit de vorm.
  • Laat ze afkoelen op een rooster.


 

 

Reacties