Citroencake

Citroencake
 

 

Mijn hoofd zit soms zó vol met recept- & blog-ideetjes, dat ook tijdens mijn slaap de gedachten gewoon blijven ronddwarrelen. Vaak weet ik ’s ochtends niet precies meer waarover ik ’s nachts gedroomd heb, maar de droom die de aanleiding was voor het bakken van deze citroencake staat mij nog altijd helder voor de geest.

Ik zal jullie de details besparen, maar in het kort kwam mijn droom hier op neer: ik had een high tea georganiseerd voor een groep vrouwen (waar geen enkel bekend gezicht tussen zat) en één van de lekkernijen die ik ze voorschotelde was citroencake. Deze cake smaakte echter afschuwelijk, met de dood van een van de gasten tot gevolg. Toen ik ontwaakte uit deze nachtmerrie had ik gek genoeg ineens heel veel zin in citroencake.

Ik ben na mijn ontbijtje dan ook meteen naar de groenteboer gelopen om citroenen te gaan kopen. In tegenstelling tot de citroencake in mijn dromen, was de cake die zo’n twee uur later voor mij op het aanrechtblad stond echt verrukkelijk. De geraspte citroenschil en het citroensap geven de cake een aangenaam verfrissend accent mee. Het onaangename gevoel waarmee ik 's ochtends was opgestaan, verdween na één hap als sneeuw voor de zon.


Ingrediënten

  • 75 g zachte boter
  • 125 g fijne kristalsuiker
  • 150 g zelfrijzend bakmeel
  • 2 tl bakpoeder
  • 2 eieren (L)
  • 1 el lemon curd
  • 2 ½ el volle melk
  • 1 citroen
  • 2 el kristalsuiker

Extra nodig
Een cakevorm van 20 bij 10 centimeter, bakpapier
Tijd (ongeveer)
15 minuten bereiding, 45 minuten oven, 1 uur wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte). Vet de cakevorm in en bekleed de binnenkant met bakpapier.
  • Rasp de citroen en pers hem uit.
  • Klop in een grote kom met een elektrische handmixer de boter en fijne kristalsuiker tot een zeer lichte en luchtige massa (dit kan best 10 minuten duren).
  • Voeg het zelfrijzend bakmeel, bakpoeder, eieren, lemon curd, melk en citroenrasp toe. Klop alles kort maar goed door, tot alles goed is vermengd.
  • Giet het mengsel in de cakevorm en bak gedurende 40-45 minuten. Een satéprikker die erin wordt gestoken moet er schoon uitkomen. De cake wordt redelijk donker, maar dit is niet erg.
  • Verwarm intussen het citroensap en 2 el kristalsuiker in een steelpan. Blijf roeren tot de suiker gesmolten is.
  • Schenk het warme sap over de warme cake in de vorm.
  • Laat de cake helemaal afkoelen en serveer.





 

 

Bron recept: Bakken met Paul Hollywood

Reacties

  1. Ow wat was dit een lekker receptje zeg! Deze houden we erin om het zo maar eens te zeggen. Iedereen zou dit in zijn/haar bak reportoire moeten hebben. Onwijs bedankt voor het delen hoor. Ik heb met plezier deze maand gebakken voor de foodblog swap! Ga zo door.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Verona! Ontzettend leuk om te horen! Groetjes Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten