Kersenclafoutis

Kersenclafoutis
 

 

Het kersenseizoen is inmiddels begonnen, maar helaas is de prijs die voor deze heerlijke vruchten betaald moet worden hoog. Heel hoog. Mijn blijdschap was dan ook groot toen ik eerder deze week de landwinkel van het groente- en fruitbedrijf in het naburige dorp bezocht en zag dat de kersen hier in de aanbieding waren. Ik heb meteen een kilootje mee naar huis genomen, want ik wist namelijk al wat ik er mee wilde gaan bakken: een kersenclafoutis.

Nog nooit eerder heb ik een clafoutis gemaakt, maar dit baksel stond hoog op mijn to-do lijstje. En omdat een clafoutis traditioneel met kersen gemaakt wordt, vond ik dat mijn allereerste clafoutis er ook een met kersen moest zijn. Recepten voor dit dessert zijn er meer dan genoeg te vinden, maar die van Janneke Philippi sprong er toch wel uit: in plaats van melk gebruikt zij namelijk yoghurt in het beslag.

Dit clafoutisbeslag is redelijk dun en heeft wel wat weg van het beslag voor pannenkoeken. De clafoutis lijkt met een beetje fantasie dan ook op een dikke pannenkoek of omelet (of op een dikke & stevige pudding). Hoe dan ook, de smaak is in ieder geval fantastisch. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik mezelf er over verbaasde dat zo’n eenvoudig en snel recept zo’n verrukkelijk resultaat oplevert. Zolang het kersenseizoen nog duurt, gaat dit lekkere baksel nog veel vaker hier op tafel verschijnen.

Tip: aan het beslag kun je naar eigen smaak geraspte citroenschil, het merg van een vanillestokje of bijvoorbeeld een scheutje kirsch toevoegen. Het gebruik van amandelmeel verrijkt de smaak van het beslag nog meer ~ gebruik rijpe & sappige kersen, die een goede balans tussen zoet & zuur hebben ~ in principe worden de kersen in een clafoutis niet ontpit, zodat het vochtgehalte van het beslag niet wordt beïnvloed door het vrijkomende sap van de kersen en de pitten tijdens het bakken extra smaak aan het gerecht kunnen geven. Maar voel je vrij om ze toch van tevoren te verwijderen als je het vervelend vind om tijdens het eten op pitten te kauwen ~ gebruik voor het maken van een clafoutis absoluut géén springvorm, het beslag is hiervoor te dun ~ er zijn tal van variatiemogelijkheden met andere soorten fruit (bijvoorbeeld pruim, blauwe bessen, perzik of appel). Snijd het fruit dan ik kleine stukjes, zo groot als kersen.

ps: voor de Foodblogswap van augustus 2014 heeft Eefke van het blog Eten van Eefke een heerlijke variant op deze clafoutis gemaakt: Clafoutis met blauwe bessen.

Ingrediënten
  • 250-275 g kersen
  • 100 g bloem
  • 3 el kristalsuiker
  • 2 eieren
  • mespuntje zout
  • 200 ml volle yoghurt
  • poedersuiker
Extra nodig
ingevette lage ronde taartvorm/ovenschaal van 24-26 centimeter doorsnede
Tijd (ongeveer)
10 minuten bereiding, 40 minuten oven, 15 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 200°C (boven- en onderwarmte).
  • Was de kersen, dep ze droog, verwijder het steeltje maar ontpit ze niet.
  • Verdeel de kersen over de bodem van de taartvorm.
  • Meng in een kom met een garde de bloem, de kristalsuiker, de eieren en het zout.
  • Voeg de yoghurt langzaam toe en klop tot een glad beslag zonder klontjes.
  • Schenk het beslag in de vorm.
  • Bak de clafoutis in het midden van de voorverwarmde oven in ca. 40 minuten goudbruin en gaar.
  • Bestuif de clafoutis uit de oven met een laag poedersuiker.
  • Laat zeker 10 minuten afkoelen. Serveer lauwwarm of op kamertemperatuur. Waarschuw je tafelgenoten voor de pitten. 


Reacties