Pindakaas brownies

Pindakaas brownies
 
 

Overvolle keukenkastjes, het blijft bij mij een terugkerend probleem. Ik geloof dat ik ergens in april van dit jaar tijdens de grote voorjaarsschoonmaak een keukenkastjes-opruiming heb gehouden, maar inmiddels staan de planken weer bomvol met producten. En hoewel ik een aantal van deze producten (zoals pakken suiker & bloem) bij (bijna) elk baksel gebruik, staan er ook wat dingen te verstoffen, zoals de pot pindakaas met stukjes noot.

Aangezien ik pindakaas alleen in mijn baksels gebruik en niet op mijn boterham smeer, houd ik altijd een restje in de pot over. In het verleden wilde ik deze restanten nog wel eens aan de vogeltjes voeren, maar sinds ik gehoord heb dat je vogeltjes beter zoutloze pindakaas kunt geven, ben ik daar vanaf gestapt.

Dus nadat ik vorige maand de chocolate chip cookies met pindakaas gemaakt had, zat ik weer met een half gevulde pot opgescheept. Er zat maar een ding op: een nieuw pindakaas-baksel maken. Omdat de browniekoekjes met pindakaasvulling die ik eerder dit jaar gemaakt heb zo goed bevallen waren, besloot ik deze keer pindakaas brownies te maken. Ook deze brownies smaken weer fantastisch. Het zoute van de pindakaas combineert heel erg goed met het zoet van de brownie: ik kan gerust zeggen dat pindakaas met chocolade een culinaire liefdesmatch is, het is een van de betere smaakcombinaties op aarde. De brownies hebben een heerlijke fudgy structuur, zijn compact en met elke hap proef je de rijke smaak. Verrukkelijk. Ik krijg er geen genoeg van. Jammer dat de pot pindakaas nu echt leeg is, het volgende pindakaas baksel zal dus nog even op zich laten wachten.

Tip: het is ook erg lekker om de browniekoek voor het bakken te bestrooien met wat gepelde (zoute) pinda’s, die je licht in het beslag aandrukt ~ wanneer je de brownies luchtdicht verpakt, zijn ze na het bakken nog zeker 4 dagen houdbaar.


Ingrediënten

  • 180 g roomboter
  • 225 g pure chocolade, grof gehakt
  • 325 g fijne kristalsuiker
  • 4 eieren, losgeklopt
  • 1 tl vanille-extract
  • 110 g bloem, gezeefd
  • 2 el zelfrijzend bakmeel, gezeefd
  • 35 g cacaopoeder, gezeefd
  • 125 g pindakaas met stukjes noot

Extra nodig
rechthoekige bakvorm van 20 bij 30 centimeter, bakpapier
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, 50 minuten oven, 70 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 160°C (boven- en onderwarmte). Vet de bakvorm in en bekleed de bodem en de twee lange zijden met een vel bakpapier, waarbij het bakpapier ongeveer 2 centimeter boven de zijkanten uitsteekt.
  • Doe de boter en 150 g grofgehakte pure chocolade in een steelpan en verwarm dit op laag vuur tot alles gesmolten is. Roer even goed door tot een egaal mengsel.
  • Laat het boter-chocolademengsel 10 minuten afkoelen, of tot het mengsel nog net warm is.
  • Roer de suiker, eieren en vanille-extract door het boter-chocolademengsel.
  • Roer er dan de bloem, het zelfrijzend bakmeel en cacaopoeder doorheen. Spatel er ten slotte 75 g grofgehakte pure chocolade doorheen.
  • Giet het beslag in de bakvorm.
  • Schep de pindakaas in kleine hoopjes op het chocoladebeslag. Gebruik vervolgens een mes om de pindakaas met draaiende beweging door het chocoladebeslag te mengen. Doe dit niet te lang.
  • Bak de browniekoek ongeveer 50 minuten in het midden van de voorverwarmde oven, of tot hij net stevig is.
  • Laat de browniekoek helemaal koud worden in de vorm. Trek hem dan met behulp van het bakpapier uit de vorm en snijd hem in stukken. 
  • Serveer.





 

 

Bron recept: The Australian Women’s Weekly. Best-ever Brownies.

Reacties