Cranberry whoopies

Cranberry whoopies

 

Een week of twee geleden stond ik weer eens op een koud en winderig perron te wachten op een trein die er al lang had moeten zijn. Even een iets warmer plekje opzoeken in de stationshal durfde ik niet aan: je zal dan net zien dat de trein binnen komt rijden en ik hem mis. Gelukkig sta je nooit in je eentje te blauwbekken op het perron, maar kun je samen met de andere treinreizigers jezelf gaan zitten te verbijten.

De reiziger die naast mij op een bankje ging zitten was duidelijk blij dat hij zijn handen kon warmen aan de koffiebeker van het koffiehuis op het station. Nu was het niet zozeer de warme koffie die mijn aandacht trok (hoewel ik op dat moment heel goed een handwarmer kon gebruiken), maar op zijn schoot lag een heerlijk geurende koek: een koek met witte chocoladestukjes en roze/rode vruchtjes.

Nu ben ik best wel een emotionele eter, dus zo’n koek zou mij op dat moment zielsgelukkig hebben gemaakt. Ik stond echt op het punt er één te gaan kopen toen de trein voor mijn neus stopte. Zonder koek ben ik in de trein gestapt, maar de hele treinreis lang bleef de lekkere koekgeur in mijn neus hangen. Ik heb bij thuiskomst zelden zo’n trek in zoetigheid gehad als die keer, en dus ben ik meteen aan het bakken geslagen.

Omdat ik al eerder cranberrykoekjes met witte chocolade gemaakt had, besloot ik deze keer cranberry whoopies met witte chocolade ganache te maken. De ganache moest wel een nachtje in de koelkast staan, dus ik kon ik er pas de volgende dag van genieten. Gelukkig zijn deze whoopies het wachten meer dan waard. De twee ronde zachte cake-achtige koekjes zijn heerlijk op smaak gebracht met sinaasappel en zitten bomvol cranberries. Tussen deze twee cranberry-koekjes zit een heerlijke romige witte chocolade ganache: een onweerstaanbaar lekkere combinatie. Het is echt puur genieten van elke hap.


Ingrediënten

  • 125 ml slagroom
  • 35 g glucose
  • 180 g kristalsuiker
  • 210 g witte chocolade
  • 175 g boter, zacht
  • 2 el cranberrysap
  • 175 g gedroogde cranberries
  • 1 ei (L)
  • 1 eidooier (L)
  • 280 g bloem
  • ½ tl bakpoeder
  • ½ tl zuiveringszout
  • 125 ml melk
  • 1 el sinaasappelsap
  • de rasp van 1 handsinaasappel
  • rode voedselkleurstof (naar wens) 

Extra nodig
met bakpapier beklede bakplaten (dit mag ook een whoopie-bakmat of een ingevette whoopie-bakplaat zijn), spuitzak, rond spuitmondje
Tijd (ongeveer)
40 minuten bereiding, 14 minuten oven, 1 nacht wachten

Werkwijze

  • Hak de witte chocolade grof en doe deze in een hittebestendige kom.
  • Verwarm de slagroom met de glucose en 40 g kristalsuiker al roerend in een steelpan tot net aan het kookpunt. Neem de pan van het vuur.
  • Giet het mengsel over de grofgehakte witte chocolade en roer af en toe tot de chocolade volledig is gesmolten.
  • Roer er 25 g zachte boter en 2 eetlepels cranberrysap doorheen. Voeg eventueel naar wens wat rode voedselkleurstof toe.
  • Laat de ganache afkoelen tot kamertemperatuur, dek af met huishoudfolie en zet de ganache een nacht in de koelkast.

  • Knip of hak de cranberries in stukjes.
  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte).
  • Mix 150 g boter en 140 g kristalsuiker tot een luchtig geheel.
  • Voeg het ei en de eidooier toe en klop tot een homogeen mengsel.
  • Zeef de bloem met het bakpoeder en het zuiveringszout boven een aparte kom.
  • Doe de melk samen met het sinaasappelsap en de sinaasappelrasp in een litermaat en meng dit door elkaar.
  • Voeg een deel van het bloemmengsel bij het eimengsel. Klop dit kort door, totdat je geen bloemresten meer ziet.
  • Voeg vervolgens een deel van het melkmengsel toe en klop dit goed door totdat je een glad deeg hebt.
  • Herhaal de vorige twee stappen tot het bloemmengsel en het melkmengsel op zijn, en je een glad deeg gekregen hebt.
  • Doe het deeg in een spuitzak en spuit hoopjes op de met bakpapier beklede bakplaten (of whoopie-bakmat). Laat tussen de whoopies genoeg ruimte vrij, want ze vloeien uit tijdens het bakken. Wanneer je een whoopie bakplaat gebruikt, spuit dan kleine hoopjes in de bakholtes en strijk deze glad met een lepel.
  • Druk in elke whoopie een flink aantal cranberry-stukjes.
  • Bak de whoopies in circa 14 minuten gaar in het midden van de voorverwarmde oven: ze moeten terugveren als je er op duwt.
  • Laat de whoopies afkoelen voordat je ze van de bakplaat neemt.

  • Laat ondertussen de witte chocoladeganache op kamertemperatuur komen.
  • Doe de ganache in een spuitzak met een ronde spuitmond en spuit een flinke toef vulling op de helft van de whoopies. Druk de andere helft er voorzichtig tegenaan.




 

 

Bron recept: Juliette’s Whoopies, Brenda Keirsebilck

Reacties