Appelroosjes

Appelroosjes
 
 

Zal ik ze maken, of toch maar niet? … Sinds ik mijzelf zo’n driekwart jaar geleden aanmeldde bij Pinterest heb ik ze geregeld voorbij zien komen: foto’s van fraaie (en soms iets minder fraaie) appelroosjes. Deze kleine gebakjes in de vorm van een roos, die gemaakt zijn van heerlijke zachte appelschijfjes opgerold in een zoet en krokant jasje van bladerdeeg, hebben kennelijk de hele wereld veroverd. En juist omdat het hele internet bezaaid lijkt te zijn met dit baksel, vond ik het niet echt nodig om ze voor mijn eigen blog te maken.

Maar toen kreeg ik op Facebook een berichtje van een vriend: ‘Dit gaat ‘m worden Tessa. Wij hebben er van genoten! Simply te best! Bolletje vanille-ijs erbij en smullen maar!’. Het bericht werd vergezeld door een link naar een filmpje waarin het recept voor appelroosjes uitgelegd werd.

En toen kroop mijn bloed waar het niet gaan kon. Natuurlijk wilde ik deze schattige roosjes ook maken! Dus nog geen week later stond ik in mijn keuken appelroosjes te rollen. Op het eerste gezicht lijken ze misschien ingewikkeld om te maken, maar niets is minder waar: als je kant-en-klaar bladerdeeg gebruikt is het een fluitje van een cent. Door het formaat zijn ze echt uitermate geschikt voor een zondagse high tea, maar je kunt er natuurlijk ook een saaie doordeweekse dag meer schwung mee geven. Wij hebben er in ieder geval van genoten!

Tip: ik heb 8 roosjes uit dit recept gehaald.


Ingrediënten

  • 1 rol bladerdeeg ( ik gebruikte vers bladerdeeg van tante Fanny)
  • 2 roze/rode appels (ik gebruikte Pink Lady)
  • 750 ml appelsap
  • 3 el citroensap
  • 100 g kristalsuiker + 2 el
  • honing
  • 1 tl gemalen kaneel
  • een paar eetlepels abrikozenjam
  • eventueel poedersuiker om te bestuiven

Extra nodig
Keukenpapier, (siliconen) muffin/cupcakevorm met 12 holtes, keukenkwastje, deegroller
Tijd (ongeveer)
50 minuten bereiding, 40-45 minuten oven, 45 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 190°C (boven- en onderwarmte). Haal het bladerdeeg uit de vriezer/koelkast en laat het ontdooien.
  • Breng het appelsap samen met 100 g kristalsuiker en het citroensap in een ruime pan aan de kook.
  • Was ondertussen de appels en snijd ze doormidden. Verwijder in iedere appel-helft het klokhuis.
  • Snijd de vier appel-helften met een scherp mes in hele dunne schijfjes.
  • Zodra het appelsap kookt draai je het vuur laag en voeg je de appelschijfjes toe.
  • Kook de appelschijfjes een paar minuten (circa 3-4) tot ze zacht zijn. De kooktijd hangt af van hoe dik je de schijfjes gesneden hebt. De schijfjes moeten uiteindelijk zacht genoeg zijn om ze te kunnen rollen, maar niet zó zacht dat echt helemaal doorzichtig zijn en snel scheuren: houd ze dus goed in de gaten!
  • Giet de appelschijfjes voorzichtig af in een vergiet en laat ze iets afkoelen. Leg wat vellen keukenpapier op je werkblad en leg de appelschijfjes op het papier.

  • Doe 2 eetlepels kristalsuiker samen met de gemalen kaneel in een kommetje en roer dit door elkaar.
  • Ontrol je rol bladerdeeg en leg het in de lengte voor je op je werkblad neer (dus met de korte zijde naar boven). Rol er met je deegroller van beneden naar boven en van boven naar beneden paar keer overheen zodat het deeg iets dunner wordt.
  • Snijd het deeg in stroken van ongeveer 4 centimeter breed.
  • Bestrijk elke strook met een beetje honing.
  • Leg nu een aantal appelschijfjes (circa 8-9) in een horizontale lijn met de rode kant omhoog op iedere deegstrook: leg de schijfjes zo neer aan de bovenzijde van de strook dat het bovenste gedeelte van de schijfjes (dus met het rode randje) boven de deegstrook uitsteekt. Laat de appelschijfjes elkaar overlappen: leg halverwege het ene schijfje het andere erbovenop. Zorg ervoor dat je aan het de rechterkant van de deegstrook nog een klein stukje deeg overhoudt.
  • Bestrooi de appelschijfjes met een beetje van de kaneelsuiker.
  • Vouw de deegstrook dubbel (dus vouw de onderste helft naar boven over een deel van de appelschijfjes heen). Druk aan.
  • Rol nu de deegstrook voorzichtig van links naar rechts op. Zorg ervoor dat de appelstukjes in het dubbelgevouwen bladerdeeg blijven zitten: druk ze terug/naar beneden als dit nodig is.
  • Druk het uiteinde van de deegstrook goed vast op je rolletje.
  • Plaats de appelroosjes in je muffinbakplaat (die je eventueel nog wat ingevet hebt met wat boter/olie).
  • Bak de roosjes in circa 40-45 minuten gaar in het midden van de voorverwarmde oven.
 
  • Breng tegen het einde van de baktijd enkele flinke eetlepels abrikozenjam met een klein beetje water (circa 1 el) aan de kook in een steelpan. Wrijf de warme jam door een zeef.
  • Haal de appelroosjes uit de oven en bestrijk de bovenkant voorzichtig met de warme jam.
  • Haal de appelroosjes voorzichtig uit je muffinbakplaat en laat ze afkoelen op een rooster.
  • Bestuif ze voor het serveren eventueel met wat poedersuiker.



How to: Appelroosjes



Reacties

  1. Deze zien er verrukkelijk en supermooi uit! Moet ik snel maar 'ns maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoals Bas al zegt, deze zien er inderdaad heerlijk uit. Maar ik ben er zelf nog niet over uit of ik liever de appelplaattaart wil maken of de appelroosjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kun je ze de avond voor het opdienen maken? wil ze als onderdeel van een sweet table maken namelijk..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marjolein, ik heb dit zelf nog niet geprobeerd, maar ik denk wel dat dit moet lukken. Wanneer je de roosjes in een schaal afgedekt met folie bewaard moet je ze in principe een paar dagen goed kunnen houden, misschien dat alleen het bladerdeeg wat zachter wordt en niet meer echt knapperig is. Groeten Tessa

      Verwijderen
  4. Hi, misschien een domme vraag maar kan je ook de voorbereiding in de middag doen en in de avond alles klaar maken? Of is het beter alles meteen te doen?
    Mvg amo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Amotje, dat ligt er natuurlijk een beetje aan wat je met 'de voorbereiding' bedoelt. De appelschijfjes kun je wel al eerder klaarmaken (wel goed afdekken met folie tot gebruik), maar ik zou de schijfjes pas in het bladerdeeg gaan rollen wanneer je de oven al aan het voorverwarmen bent. Groeten, Tessa

      Verwijderen
    2. Hi Tessa,

      Ja ik bedoelde de appelschijfjes sorry was het vergeten er bij te zetten.
      Dank je wel voor je antwoord terug.
      Ik ga dit zeker maken verheug me er al op.

      Mvg amo

      Verwijderen
  5. Ziet er verrukkelijk uit!!
    Ga ze binnenkort ook maken denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ze gemaakt, heb gedaan wat er beschreven staat, maar de temperatuur is te laag he ik gemerkt.
    De appel was bijna appelmoes terwijl de bladerdeeg nog niet gaar is.
    De volgende keer de oven zo heet mogelijk 230 graden ( als je appelbollen zou bakken moet het ook zo heet mogelijk zijn. Anders valt de appel uiteen
    Succes jullie allemaal
    Groet Wielly

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tessa, ik heb de appelroosjes gemaakt volgens jouw recept en ze zijn goed gelukt en echt heerlijk! De reactie van Wielly hierboven klopt niet ;) De appels zijn zeker geen moes geworden, en als ik ze op 230 graden gebakken zou hebben waren de appels verbrand (ik heb trouwens wat andere recepten voor appelroosjes bekeken, en overal is de temperatuur 190 - 200 graden).
      Groeten, Astrid

      Verwijderen
  7. Ik ga deze maken voor kerstdiner op school. Mooi, lekker en feestelijk. Denk dat ik er dan ook een aantal met peer ga maken i.p.v. appel.

    Groetjes Alexandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuk idee! Met peer smaken ze ook vast verrukkelijk :)

      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten