Bramen-bosbessencrumble

Bramen-bosbessencrumble

 

 
Hoewel ik eigenlijk altijd wel zin heb om te bakken, zorgden de warme zomerdagen van de afgelopen week ervoor dat ik er niet echt om stond te springen om mijn keuken in te duiken. De thermostaat in ons huis tikte een paar dagen geleden de 30 graden aan, en het laatste waar ik dan op zit te wachten is een oven die mijn keuken nog warmer maakt dan hij al is.

Toch bleef ik een onweerstaanbare trek in wat ‘home made’ zoetigheid behouden. Ik besloot uiteindelijk toch maar om één van mijn favoriete desserts te maken: de crumble. Ondanks het feit dat er wel een oven aan te pas moet komen, vind ik het een ideaal dessert voor een warme zomeravond: het recept is makkelijk, snel en verrukkelijk. En met een bolletje ijs erbij heb je toch een beetje verkoeling.

Deze keer koos ik voor een bramen-bosbessencrumble. Bramen zijn tenslotte echt zomerfruit en bosbessen zijn altijd lekker: samen vormen ze een zeer smakelijke combinatie. Om nog een extra zomers tintje aan de crumble mee te geven, had ik geraspte kokos in het kruimeldeeg verwerkt. Het resultaat was een bakje vol heerlijk zoet, warm fruit met daarop een laagje van heerlijk geurende krokante goudbruine kruimels. De veel te warme zomeravond werd zo toch nog aangenaam lekker.

Tip: als je geen ovenbestendige schaaltjes/ramequins hebt, dan kun je deze crumble ook in een grote schaal maken (je moet dan wellicht wel de hoeveelheden iets aanpassen) ~ bij aankoop horen bramen er gaaf uit te zien, zonder kneuzingen. Let erop dat ze niet overrijp zijn als je ze koopt. En onthoudt: hoe groter, hoe lekkerder


Ingrediënten

  • 150 g bramen
  • 75 g bosbessen
  • 40 g kristalsuiker
  • 20 g geraspte kokos
  • 40 g zachte boter
  • 50 g bloem 

Extra nodig
2 ovenschaaltjes/ramequins van minstens 1 ½ dl
Tijd (ongeveer)
5 minuten bereiding, 25-30 minuten oven, 10 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte).
  • Verdeel de bramen en de bosbessen over de twee ramequins.
  • Strooi er 10 gram kristalsuiker overheen (5 gram/1 theelepel per ramequin).
  • Doe 30 g kristalsuiker, de geraspte kokos en de bloem in een kom en roer deze ingrediënten door elkaar met een garde.
  • Voeg de zachte boter toe en kneed deze met je vingertoppen door het bloem-mengsel, tot je grove kruimels gekregen hebt.
  • Verdeel dit kruimelmengsel over het fruit in de ramequins en druk het iets aan, vooral aan de rand van de vormpjes.
  • Zet de ramequins op een bakplaat en schuif die in de oven.
  • Bak de crumbles in ongeveer 25-30 minuten goudbruin.
  • Laat de crumbles voor het serveren 10 minuten staan.






Reacties

  1. ziet er heerlijk uit. En crumble met een bolletje ijs is inderdaad superlekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan niet terug lezen hoe heet je de oven hebt staan. Ik gok op 180.... Ze gaan bij mij zo de oven in. Annette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Annette! Ik ben inderdaad de oventemperatuur vergeten te vermelden, sorry daarvoor. Ik pas het meteen aan, het is inderdaad 180 graden. Groeten Tessa

      Verwijderen
  3. Ze waren heerlijk! Bij mij mag de temperatuur toch iets lager want de bovenkant was iets te donker. Zeker een recept om vaker te maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten