Kersenmuffins

Kersenmuffins

 


Ook afgelopen maand heb ik weer meegedaan met de Foodblogswap. Deze keer kreeg ik het blog She likes Bento van Cynni toegewezen. Nu wil het toeval dat ik eerder dit jaar voor de foodblogswap van februari ook al iets van dit blog mocht bakken. Maar gelukkig was dit geen probleem, want Cynni heeft genoeg verrukkelijke gerechten op haar site staan om uit te kiezen.

In februari maakte ik de sesam- & maanzaadtulband met oranjebloesemsiroop, maar ik besloot nu om voor iets compleet anders te gaan: kersenmuffins. Dit recept was een hele gemakkelijke keuze, ik ben namelijk dol op muffins en kersen. Toevallig had ik nog een bakje met kersen op het aanrecht staan (met een post-it note erop geplakt: afblijven!), dus ik kon meteen aan de slag.

Omdat het bij de foodblogswap de bedoeling is dat je het recept een beetje aanpast, besloot ik de karnemelk door yoghurt te vervangen: bij mijn kersenclafoutis bleek dit namelijk ook een succes te zijn. De kokos heb ik vervangen door amandelschaafsel en –extract, want deze klassieke combinatie is om van te smullen. En wat zijn het fantastische muffins geworden! We hebben er tijdens de lunch echt heerlijk van zitten smullen.

Tip: de muffins smaken geweldig met verse kersen, maar je kunt natuurlijk ook kersen op siroop gebruiken ~ Wanneer je bevroren kersen gebruikt, hoef je deze niet te ontdooien ~ Als de kersen te sappig zijn, leg ze dan even met de snijkant naar beneden op een stukje keukenpapier, zodat het overtollige vocht kan worden opgenomen. Je kunt de kersen, voordat je ze door het beslag spatelt, ook nog even door de bloem wentelen ~ De muffins smaken het lekkerst op de dag dat ze gemaakt zijn, maar bij kamertemperatuur kunnen ze (in een luchtdichte verpakking) nog 1 à 2 dagen langer bewaard worden.


Ingrediënten

  • 250 g bloem
  • 2 tl bakpoeder
  • ¼ tl zuiveringszout
  • ¼ tl zout
  • 125 g kristalsuiker
  • 1 ei (L), losgeklopt
  • 250 ml yoghurt
  • 75 g boter, gesmolten en afgekoeld
  • ½ tl vanille-extract
  • 1 tl amandel-extract
  • 300 g kersen, ontpit en gehalveerd
  • 50 g (geroosterd) amandelschaafsel 

Extra nodig
Cupcake/muffinbakblik met 12 holtes, 12 papieren cupcake/muffinbakjes (optioneel), kersenontpitter
Tijd (ongeveer)
10 minuten bereiding, circa 18 minuten oven, 1 uur wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 220°C (boven- en onderwarmte). Vet het bakblik in of plaats de papieren bakjes in de holtes.
  • Zeef de bloem, het bakpoeder, het zuiveringszout en het zout boven een kom.
  • Voeg de kristalsuiker toe en roer deze ingrediënten door elkaar met een garde.
  • Klop in een andere kom het ei, de yoghurt, de afgekoelde gesmolten boter en het vanille- en amandelextract door elkaar.
  • Giet de natte ingrediënten bij de droge ingrediënten en spatel alles door elkaar tot het net gemengd is. Spatel niet te lang, het beslag moet redelijk dik en klonterig zijn.
  • Spatel er voorzichtig de kersen en het amandelschaafsel door.
  • Verdeel het beslag over de holtes in het bakblik (of de papieren bakjes). De holtes mogen tot bijna bovenaan gevuld worden met beslag.
  • Bak de muffins 3 minuten en verlaag dan de oventemperatuur naar 190°C.
  • Bak de muffins dan nog ongeveer 15 minuten. Ze zijn gaar als een satéprikker die je erin steekt er schoon uitkomt.
  • Laat de muffins 10 minuten afkoelen in het bakblik en plaats ze dan op een rooster om helemaal af te koelen.






Reacties