Koffietaart

Koffietaart
 
 

Wanneer ik het woord koffietaart hoor, denk ik automatisch aan een taart die lekker smaakt bij een kopje koffie. En hoewel de koffietaart uit deze blogpost het geweldig doet bij een vers bakje troost (of in mijn geval een kop dampende thee), kun je deze taart een échte koffietaart noemen: hij zit namelijk bomvol koffie. De basis van de taart is een koffie-genoise cake die doordrenkt is met koffiesiroop en besmeerd is met een koffie-chocoladeganache. Het geheel is vervolgens gegarneerd met mokkaboontjes. Tijdens het bakken van deze taart zal je keuken dan ook de hele tijd gevuld zijn met een heerlijk geurig koffie aroma (hmmm, lekker!)

Ik had eerlijk gezegd niet gedacht dat iedereen in mijn proefpanel het trio van koffiesmaken zou weten te waarderen, maar ik had het mis: de taart viel ontzettend in de smaak bij zowel de koffiedrinkers als de niet koffiedrinkers.

Ikzelf ben zo’n niet koffiedrinker (ik vind het echt niet lekker), maar van zoetigheden met koffiesmaak ben ik altijd een groot fan geweest, en deze taart is geen uitzondering: hij smaakt geweldig! De combinatie van chocolade en koffie is echt onbeschrijfelijk lekker en zorgt voor een rijke smaak, terwijl de heerlijke zachte structuur er voor zorgt dat elke hap op je tong smelt. We hebben echt heerlijk zitten genieten.

Tip: je kunt de taart ook garneren met fijn geraspte chocolade in plaats van mokkaboontjes ~ het is ook erg lekker om beurre noisette (bruin gebakken boter) voor het beslag te gebruiken.


Ingrediënten

  • 8 eieren
  • 360 g kristalsuiker
  • 8 g vanillesuiker
  • 75 g boter, gesmolten en afgekoeld
  • 225 g bloem
  • 4 tl koffie-extract
  • 2 tl + 6 ½ el espressopoeder
  • 240 ml water
  • 4 el koffielikeur
  • 400 g pure chocolade
  • 480 ml slagroom
  • mokkaboontjes

Extra nodig
Springvorm van 24 centimeter doorsnede
Tijd (ongeveer)
45 minuten bereiding, 50 minuten oven, 1 uur wachten

Werkwijze

 

  • Verwarm de oven voor op 180°C. Vet de springvorm in met boter en bestuif hem met wat bloem. Klop de overtollige bloem er uit.
  • Klop in een hittebestendige kom 8 eieren los. Voeg er 250 g kristalsuiker en de vanillesuiker aan toe.
  • Klop dit eimengsel au bain-marie tot een luchtige en romige crème die als een dik lint van je gardes af loopt.
  • Voeg tijdens het kloppen 4 tl koffie-extract en 2 tl espressopoeder toe.
  • Neem de kom van de pan.
  • Zeef 225 g bloem boven de kom en spatel dit samen met de afgekoelde gesmolten boter voorzichtig door de crème.
  • Schep het beslag in de voorbereide springvorm en bak de taartbodem in het midden van de voorverwarmde oven in ongeveer 50 minuten gaar.
  • Laat de taartbodem in de vorm iets afkoelen en stort deze dan op een taartrooster om verder af te koelen.
 
  • Maak ondertussen de ganache.
  • Hak de chocolade grof en doe deze in een hittebestendige kom.
  • Breng de slagroom samen met 2 ½ el oploskoffie aan de kook.
  • Haal de pan van het vuur en schenk de room over de chocolade. Geef de chocolade even de tijd om te smelten en roer dan rustig maar goed door.
  • Laat de ganache goed afkoelen en opstijven tot een stevige massa.
  • Maak de koffiesiroop.
  • Breng 240 ml water aan de kook.
  • Doe 4 el espressopoeder samen met 110 g kristalsuiker in een kommetje en roer dit even goed door elkaar. Giet er het kokende water bij en roer goed door.
  • Laat de espresso iets afkoelen en voeg dan 4 eetlepels koffielikeur toe. Roer goed door.
  • Laat de espresso helemaal koud worden.
 
  • Als er een bult op de taartbodem zit, snijd deze er dan met een scherp mes vanaf.
  • Snijd de taartbodem horizontaal doormidden.
  • Leg het onderste deel op een grote schaal/bord of taartplateau.
  • Verdeel de koffiesiroop over de twee plakken taart.
  • Verdeel ongeveer 1/3 van de ganache over de taartbodem op de schaal en leg er de andere helft bovenop. Doe dit voorzichtig, want door de koffiesiroop is de taartbodem zacht geworden.
  • Strijk de resterend ganache uit over de boven- en zijkant van de taart.
  • Versier de taart naar wens met mokkaboontjes.




Reacties

  1. Hallo Tessa, ik wil je allereerst bedanken voor alle heerlijke recepten met de prachtige foto's. De chocolade-Guinness-taart was een groot succes. Nu heb ik de koffietaart gemaakt, maar die is helaas niet goed gelukt. De cake was erg compact en droog en kon niet al de koffiesiroop opnemen. Klopt het dat je gewone bloem gebruikt en geen bakpoeder hoeft toe te voegen of zelfrijzend bakmeel gebruikt? Misschien heb ik een fout gemaakt met het toevoegen van de boter en bloem? De oven die ik gebruik is een heteluchtoven met een draaiplateau. Heb jij nog tips, want de taart lijkt me wel verrukkelijk als hij lukt! Groetjes, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Mirjam, ik heb voor deze taart inderdaad alleen patentbloem gebruikt en geen bakpoeder en/of zelfrijzend bakmeel. Wanneer je de bloem en de afgekoelde gesmolten boter aan de eiercrème toevoegt, spatel dan heel luchtig met lange halen: als je te lang spatelt of gaat roeren verlies je alle luchtigheid en wordt je cake heel compact van structuur. Zelf gebruik ik geen heteluchtoven, maar een conventionele/elektrische. De temperatuur voor je heteluchtoven zal ongeveer 160 graden zijn. Wanneer je de koffiesiroop over de cakes giet, doe dit dan op de snijkant (niet op de buitenkant/de kant met het "korstje"), en laat de cake gewoon even liggen zodat de siroop de tijd krijgt om in te trekken. Ik hoop dat het gaat lukken, veel succes ermee! GroetjesTessa

      Verwijderen
    2. Dankjewel voor je snelle reactie! Ik zal het binnenkort opnieuw proberen met hulp van jouw tips. Ik denk dat het mengen inderdaad het probleem is geweest. Groetjes, Mirjam

      Verwijderen
  2. Hoi Tessa,
    Ook bij mij: een compacte cake (1cm hoog) die onbruikbaar was. Als je klaar bent met het eimengsel, is het beslag nog mooi luchtig. Maar zodra je er zoveel bloem doorheen spatelt, verandert het binnen enkele seconden in een zware massa. Weet je zeker dat het 250 gr. bloem moet zijn?
    Ik heb uiteindelijk een recept van standaard biscuitbeslag (met slechts 125 gr. bloem) genomen en daar de espresso en koffie-extract doorheen gedaan. Dat ging een stuk beter! De rest volgens recept en inderdaad érg lekker! Dankjewel.
    Grt, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Erik, jammer om te horen! Ik weet zeker dat het 250 g bloem moet zijn. Het is geen biscuitbeslag wat je maakt, maar genoise beslag (en ik heb het vaker gebruikt bij o.a. de vruchtentaart, de genoise met zomerfruit en de amandeltaart). Gelukkig is het uiteindelijk wel een lekkere taart geworden :) Groeten Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten