Baileys tiramisu

Baileys tiramisu
 
 

Over mijn liefde voor tiramisu heb ik jullie al vaker verteld en iedereen die mij een beetje kent weet dat je mij voor dit fantastische dessert ’s nachts wakker mag maken. Mmmm. Ik heb inmiddels al veel variaties op de traditionele Italiaanse tiramisu gemaakt, maar Nigella Lawson geeft er in haar boek Nigella Express weer een hele andere twist aan. Een fantastische twist al zeg ik het zelf: in plaats van Marsala (Italiaanse wijn) gebruikt ze Baileys. Ja, je leest het goed: Baileys. Kijk, dáár word ik nu heel erg blij van.

En ik zal meteen eerlijk zijn: het is één van de lekkerste tiramisu-varianten die ik ooit gegeten heb. De Baileys zorgt voor een heerlijke volle en romige smaak, echt één om je vingers bij op te eten. En ook deze keer ziet het dessert er indrukwekkend uit, maar is het belachelijk eenvoudig om te maken: in circa 20 minuten heb je de tiramisu opgebouwd en je laat ‘m vervolgens gewoon een nachtje in de koelkast staan waarna je heerlijk kunt gaan smullen. Volgens Nigella is dit recept voor 12 personen, maar ook met minder eters raakt de schaal gegarandeerd leeg.

Tip: ik heb (zoals je op de foto kunt zien) mijn Baileys tiramisu in 2 hartvormige ramequins van Le Creuset gemaakt. Hiervoor heb ik de ingrediënten gehalveerd (ik hield nog een klein beetje van het mascarpone-mengsel over) en ongeveer 14 lange vingers gebruikt.

Ingrediënten
  • 4 el espressopoeder350 ml kokend water
  • 250 ml Baileys
  • ca. 40 lange vingers
  • 2 eieren (L), gesplitst
  • 75 g fijne kristalsuiker
  • 500 g mascarpone
  • 3 tl cacaopoeder
Extra nodig
Vierkante schaal van 22 x 22 centimeter, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, 1 nacht wachten

Werkwijze

  • Meng het espressopoeder met het kokend water goed door elkaar.
  • Meng er 175 ml Baileys door. Zet apart
  • Klop de twee dooiers en de fijne kristalsuiker tot een dik, bleek en romig mengsel.
  • Spatel er de resterende 75 ml Baileys en de mascarpone door, tot een glad mengsel
  • Klop één eiwit dik en schuimig (het andere eiwit wordt niet gebruikt).
  • Spatel het eiwit door het mascarpone-mengsel.
  • Week de helft van de lange vingers in het espresso-Baileys-mengsel en bekleed er de bodem van de vorm mee. De lange vingers moeten vochtig zijn, maar nog niet uit elkaar vallen. Week er maar een paar tegelijk.
  • Strijk de helft van het mascarpone-mengsel uit over de laag biscuits in de vorm. Strijk glad.
  • Week de andere helft van de lange vingers in het espresso-Baileys-mengsel en leg deze op de mascarponelaag in de vorm.
  • Strijk de rest van het mascarpone-mengsel uit over de laag biscuits.
  • Dek de schaal af met huishoudfolie en zet hem tot de volgende dag in de koelkast.
  • Bestuif de tiramisu voor het serveren, met behulp van een theezeefje, met de cacaopoeder.




Reacties

  1. Hi Tessa, ik ben echt gezond jaloers op je blog. Te leuk echt, met heerlijke recepten en dito foto's. Ik mocht voor de foodblogswap van jouw blog een gerecht kiezen. Lastig, lastig. Ik ben ook een groot fan van Nigella en vond het daarom leuk om één van haar recepten te maken. Thanks voor de inspiratie. Ik ga zeker nog vaker een receptje van je bakken. Groetjes uit Frankrijk, Lisette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lisette, wat ontzettend leuk om te horen! Voor de Foodblogswap mocht ik vorig jaar ook al een keer van jouw geweldige blog iets bakken (het werd de tiramisurol, echt verrukkelijk!), dus erg leuk dat je nu iets lekkers op mijn blog hebt kunnen vinden voor jouw swap. Groetjes Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten