Yoghurttaart

Yoghurttaart
 
 
Het einde van deze mooie maand augustus is weer in zicht, dus dat betekent dat het de hoogste tijd is voor mijn deelname aan de foodblogswap. Deze maand mocht ik iets van het foodblog ‘Pure Foodie’ van Kim bakken. Haar website staat echt bomvol lekkere recepten en informatie over voeding. En hoewel de meeste van deze recepten in het teken staan van een gezonde leefstijl en een verantwoord eetpatroon, kon ik gelukkig ook lekker rondneuzen tussen de heerlijke (ongezondere) zoete lekkernijen.

Mijn keuze viel op een recept dat verstopt zat in een blogpost getiteld ‘High Tea, verantwoord lekker’. Toen ik door deze post aan het scrollen was en het woord ‘yoghurttaart’ voorbij zag komen was ik meteen verkocht, dit wilde ik namelijk altijd al een keer maken.

Het was wel even zoeken naar de juiste verhoudingen van de ingrediënten, want in de beschrijving wordt alleen gesproken over het gebruik van een kleine taartvorm, en ik had er natuurlijk geen idee van hóe klein dat dan zou moeten zijn. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een springvorm van 24 centimeter, zo viel er lekker veel en lang te genieten van deze verrukkelijke taart. Want ja, hij is echt fantastisch. Hij smaakt, in tegenstelling tot de meeste taarten die ik maak, niet heel erg zoet maar dat maakt hem tot een welkome afwisseling.


Ingrediënten
  • 1 pak Bastogne koeken (260 g)
  • 130 g roomboter
  • 10 blaadjes gelatine (16,7 gram)
  • 4 eidooiers (L)
  • 125 g honing
  • 650 ml volle yoghurt
  • 2 el citroensap
  • 250 ml slagroom
  • 2 el vanillesuiker
  • 2 eiwitten (L)
  • vers fruit naar keuze
Extra nodig
Springvorm van 24 centimeter doorsnee, bakpapier
Tijd (ongeveer)
35 minuten bereiding, minstens 5 uur wachten

Werkwijze

  • Bekleed de bodem en de rand van de springvorm met bakpapier. Zorg ervoor dat het papier als een hoge kraag boven de rand van de springvorm uitsteekt.
  • Maal de bastognekoeken fijn in een keukenmachine en doe de kruimels in een kom.
  • Smelt de boter in een steelpannetje. Giet de gesmolten boter over de koekruimels en roer goed door.
  • Schep het mengsel in de springvorm en verspreid het gelijkmatig over de bodem met de bolle kant van een lepel.
  • Zet de springvorm in de koelkast tot verder gebruik.
  • Week de blaadjes gelatine in ruim koud water.
  • Klop de eidooiers met de honing tot een lichte en romige crème, die als een dik lint van je gardes loopt. Dit kan even duren, dus heb geduld.
  • Meng de yoghurt door de crème.
  • Knijp de blaadjes gelatine goed uit en doe deze samen met 1 eetlepel water en het citroensap in een steelpan. Verwarm dit langzaam en al roerend tot de gelatine is gesmolten. Laat de gelatine niet te heet worden en laat het zeker niet koken!
  • Meng de gesmolten gelatine door het yoghurtmengsel.
  • Klop de slagroom met de vanillesuiker stijf. Zet apart.
  • Klop de eiwitten stijf.
  • Spatel eerst de eiwitten en daarna de slagroom voorzichtig en luchtig door het yoghurtmengsel.
  • Giet het mengsel op de koekbodem in de springvorm. Strijk glad.
  • Laat de taart minstens 5 uur in de koelkast opstijven.
  • Verwijder de springvorm en de kraag van bakpapier.
  • Garneer de taart naar wens met vers fruit.




Reacties