Sinaasappelbrownies

Sinaasappelbrownies
 
 
Het is alweer december, de laatste maand van het jaar. Wat gaat de tijd toch snel. En hoewel het een hele gezellige maand gaat worden, met een aantal leuke momenten om naar uit te kijken (zoals het sinterklaasfeest en Kerstmis), wekt deze maand bij mij ook altijd een onontkoombaar gevoel van melancholie op. Weer een jaar voorbij… gelukkig is er comfort food, dat niet alleen het lichaam maar ook de ziel voedt. En comfort food kan voor mij een kom warme rijstepap met bruine suiker zijn, maar het omvat ook die bijzondere momenten in de keuken met dierbaren: samen koken & eten.

Het is voor mij eigenlijk alles wat met eten te maken heeft, waarbij het gaat om mezelf goed voelen. En daarom trap ik deze maand af met één van mijn meest favoriete baksels: brownies. Zachte, smeuïge en fudgy chocolade-bommetjes die uitstekend voor je humeur zijn.

Deze keer heb ik gekozen voor brownies met sinaasappel, want chocolade en sinaasappel is echt een match made in heaven en één van mijn favoriete smaakcombinaties. Het resultaat is dan ook fantastisch. Misschien kan ik deze maand voor mezelf niet leuker maken, maar wel lekkerder.

Tip: in eerste instantie heb ik deze brownies gemaakt met de geraspte schil van 1 sinaasappel en 1 eetlepel Cointreau, maar naar mijn mening en dat van mijn proefpanel was dit vleugje sinaasappel te subtiel en mocht het wel wat meer zijn. Houd je wel van subtiel, dan kun je de hoeveelheden in dit recept (de geraspte schil van 2 sinaasappels en 2 eetlepels Cointreau) gewoon minderen.


Ingrediënten
  • 175 g boter, in blokjes
  • 200 g pure chocolade, grof gehakt
  • 2 el Cointreau of Grand Marnier
  • geraspte schil van 2 sinaasappels
  • 150 g bloem
  • ¼ tl zout
  • ¾ tl bakpoeder
  • 180 g fijne kristalsuiker
  • 2 eieren
  • 1 tl vanille-extract
Extra nodig
Vierkante bakvorm van circa 23 x 23 centimeter, bakpapier
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, 30 minuten oven, 1 uur wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 170°C (boven- en onderwarmte). Vet de bakvorm in met boter en bekleed de bodem met bakpapier.
  • Smelt de boter en pure chocolade, onder af en toe roeren, au bain-marie.
  • Neem de kom van de pan en roer de likeur erdoor. Voeg vervolgens de sinaasappelrasp toe en roer ook deze erdoor. Laat iets afkoelen.
  • Zeef de bloem, het zout en het bakpoeder boven een kom. Roer deze ingrediënten met een garde door elkaar en zet apart.
  • Klop de suiker, eieren en vanille-extract tot een dik en licht gekleurd mengsel.
  • Roer er het chocolademengsel door.
  • Spatel er het bloemmengsel doorheen. Meng alles voorzichtig maar goed, en zorg ervoor dat zich onder in de kom geen poeltje van chocolade bevindt.
  • Giet het beslag in de voorbereide bakvorm en strijk het glad.
  • Bak de browniekoek ongeveer 30 minuten in de voorverwarmde oven. Een satéprikker die er zo’n 5 centimeter vanaf de rand in steekt, moet er schoon of met vochtige kruimels uit komen, niet als nat beslag. Bak de browniekoek niet te lang.
  • Laat de browniekoek 5 minuten in de vorm rusten. Leg hem dan op een taartrooster om helemaal af te koelen.
  • Snijd de browniekoek in vierkantjes.








Bron recept: Zoete Lekkernijen, Gaitri Pagrach-Chandra.

Reacties

  1. Een bijzondere combi zo voor het oog, maar ik denk dat het enorm lekker is! :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten