Ananasvlaaitjes

Ananasvlaaitjes

 

Sommige dingen wennen nooit, zo ook ziek zijn. Een vriend van mij vatte het ooit treffend samen: ‘ziek zijn zuigt’. Zeker als het gepaard gaat met hoofdpijn, koorts, slijm ophoesten en ernstige vermoeidheid. Inmiddels begin ik gelukkig weer een beetje op de been te raken, maar de afgelopen twee weken heb ik voornamelijk in mijn bedje doorgebracht.

En dat was geen pretje kan ik je zeggen. Niet alleen omdat ik mezelf hondsberoerd voelde, maar ook omdat de regen bijna continu tegen het dakraam van mijn slaapkamer kletterde en ik dagenlang naar een grauwe lucht heb liggen staren. Voor mijn humeur was dit zeker niet het beste medicijn. Om toch een beetje de zon in huis te halen besloot ik tussen mijn hoestbuien door iets te doen waar mijn humeur altijd een enorme oppepper van krijgt: bakken.

Ananasvlaaitjes bakken om precies te zijn. Want als ik aan een ananas denk, dan denk ik aan de zomer, en dat zonnige gevoel kon ik wel een beetje gebruiken. Na het bakken heeft het nog ruim een dag geduurd voordat ik de energie had om deze schattige vlaaitjes op de foto te zetten, dus mijn proefpanel moest even iets langer dan gebruikelijk wachten voordat ze hun tanden erin mochten zetten. Maar ook deze keer was het wachten de moeite waard. Het zijn heerlijke frisse vlaaitjes geworden, met een romige ananasvulling, stukjes ananas en een toefje slagroom. Met elke hap proef je de zomer.

Tip: je kunt met dit recept natuurlijk ook één grote vlaai (van ca. 28 centimeter doorsnee) maken in plaats van 10 kleintjes ~ je kunt zowel verse ananas als ananas uit blik gebruiken.


Ingrediënten
  • 500 g ananas + extra voor de garnering
  • 100 g kristalsuiker + 4 el
  • 5 eidooiers (L)
  • 1 ei (L)
  • 5 el maïzena
  • 200 g bloem
  • snufje zout
  • 7 g gedroogde gist
  • 100 ml volle melk
  • 2 el olijfolie
  • 15 g boter, zacht
  • 1 zakje Taartina (Dr. Oetker)
  • 250 ml slagroom
Extra nodig
10 kleine taartvormpjes van 10 centimeter doorsnee met losse bodem, huishoudfolie, spuitzak, spuitmondje
Tijd (ongeveer)
> 60 minuten bereiding, 25 minuten oven, 3 uur wachten

Werkwijze

  • Pureer 500 g ananas. Breng deze puree zachtjes aan de kook in een pan (geen aluminium pan).
  • Klop ondertussen 100 g kristalsuiker, 4 eidooiers en 1 ei glad in een kom.
  • Klop er de maïzena door.
  • Giet de helft van de warme ananaspuree bij het eimengsel. Roer/klop dit even goed door.
  • Schenk dit mengsel weer in de pan, zet de pan op matig vuur en klop met een garde tot alles borrelt en indikt.
  • Giet de ananaspudding in een kom en dek af met huishoudfolie. Laat afkoelen.

  • Meng de bloem, het zout en 2 el kristalsuiker in een kom door elkaar met een garde.
  • Voeg de gist toe en roer nog eens goed door met een garde.
  • Voeg de melk, de olijfolie, de boter en 1 eidooier toe.
  • Kneed het mengsel met een mixer met deeghaken of met de hand tot een glad, soepel en luchtig deeg.
  • Kneed het deeg op een met bloem bestoven werkblad nog even goed door.
  • Vorm van het deeg een bal en doe het deeg terug in de kom, die je lichtjes ingevet hebt met wat olie.
  • Bedek de kom met een vochtige doek of huishoudfolie en laat het deeg 30 minuten op een warme plaats rijzen.

  • Verwarm ondertussen de oven voor op 200°C (boven- en onderwarmte).
  • Kneed het deeg even kort door en rol het uit.
  • Bekleed de vormpjes met het deeg. Rol het overtollige deeg er met de deegroller af.
  • Prik het deeg hier en daar in met een vork.
  • Roer de ananaspudding nog even goed door en vul de vormpjes ermee.
  • Bak de vlaaitjes in het midden van de voorverwarmde oven in ongeveer 25 minuten goudbruin en gaar. Zet een kommetje water in de oven om te voorkomen dat de korst uitdroogt.
  • De vlaaitjes zijn gaar als het deeg bruin is en loslaat van de vorm.
  • Laat de vlaaitjes afkoelen op een rooster.

  • Garneer de afgekoelde vlaaitjes met ananas.
  • Maak de inhoud van het zakje Taartina aan volgens de aanwijzingen op de achterzijde. Wanneer je ananas uit blik gebruikt hebt, kun je het ananassap gebruiken om het poeder aan de maken.
  • Bestrijk de ananas op de vlaaitjes met de gelei.
  • Klop de slagroom met 2 el kristalsuiker stijf. Schep de slagroom in een spuitzak met spuitmondje en garneer de taartjes met één of meerdere toefjes slagroom.


Reacties

  1. Deze ga ik zeker eens maken! Mijn vader is dol op ananas en ik denk dat hij hier heel blij van wordt!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten