Oma’s appelcake

Oma's appelcake
Oma’s appelcake. Ik had hier graag willen schrijven dat mijn oma vroeger regelmatig appelcake bakte, en dat we dan gezellig met de hele familie bij haar aan de keukentafel aanschoven (een tafel vol met gebloemde kopjes en schoteltjes op een bloemetjestafelkleed) om te genieten van haar bakkunsten. Maar helaas, de werkelijkheid is toch echt anders. Mijn oma was geen bakliefhebster (en mijn moeder trouwens ook niet, dus mijn bak-liefde is niet erfelijk bepaald), en een appelcake heeft ze naar mijn weten nooit gemaakt. 

Maar sommige oma’s bakken wel, zo ook de oma van Anne Shooter, de auteur van het geweldige bakboek Kaneel & Kardemom. Joodse baktradities van New York tot Tel Aviv. Dit recept is dan ook van haar afkomstig. 


Al bij de eerste hap voelde ik een beetje jaloezie, had mijn oma maar ooit zo’n lekkere appelcake voor mij gebakken. Verrukkelijk… De cake is heerlijk compact, een beetje vochtig, smeuïg en héél smaakvol, en dankzij de laagjes ziet hij er op een gebaksbordje ook nog eens leuk uit. Volgens Anne wordt de cake compacter en zompiger naarmate je hem langer bewaard, maar dat durf ik niet te beamen, toen mijn familie eenmaal aanschoof aan tafel was hij in een mum van tijd verdwenen. 


Ingrediënten
  • 4 à 5 grote appels
  • 3 tl gemalen kaneel
  • 300 g fijne kristalsuiker + 5 el
  • 4 eieren
  • 250 ml zonnebloemolie
  • 60 ml melk
  • 60 ml sinaasappelsap, vers geperst
  • 2 tl vanille-extract
  • 375 g bloem
  • 1 el bakpoeder
  • ½ tl zout
Extra nodig
Ronde springvorm/bakvorm met losse bodem van 20 centimeter doorsnee en ca. 9,5 centimeter hoog, bakpapier, appelboor
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, 90-105 minuten oven, 1 uur wachten


  • Verwarm de oven voor op 170°C. Vet de bakvorm in met boter en bekleed hem met bakpapier. Zorg ervoor dat het bakpapier minstens 3 centimeter boven de rand van de vorm uitsteekt.
  • Verwijder het klokhuis van de appels met behulp van een appelboor en snijd de appels daarna, zonder ze te schillen, in dunne plakjes. 
  • Meng 5 eetlepels fijne kristalsuiker met de gemalen kaneel en strooi dit over de appels.
  • Schep of schud de appels om, zodat ze helemaal bedekt zijn met de kaneelsuiker.
  • Klop de eieren met 300 g fijne kristalsuiker tot een dik en romig mengsel. 
  • Voeg de zonnebloemolie, de melk, het sinaasappelsap en het vanille-extract toe. Klop dit even goed door elkaar. 
  • Zeef boven een andere kom de bloem met het bakpoeder en het zout. Roer deze ingrediënten door elkaar met een garde. 
  • Voeg deze droge ingrediënten toe aan de natte en roer door elkaar tot een egaal beslag. 
  • Nu kun je de laagjes gaan maken. Schenk een kwart van het beslag in de bakvorm en verdeel er een derde van de appels over.
  • Herhaal met de rest van de appels en het beslag. Schenk over de laatste laag appels het sap dat vrijgekomen was uit de appels en eindig met een laagje beslag. 
  • Bak de cake in ongeveer 90 tot 105 minuten (bij mij duurde het 105 minuten) gaar in de voorverwarmde oven (ik had mijn ovenrooster niet in het midden geplaatst, maar iets naar onder. De eerste keer werd de cake namelijk wel erg donker aan de bovenzijde). De cake is gaar wanneer hij terugveert als je er licht op duwt en iets loskomt van de vorm. 
  • Laat de cake 15 minuten afkoelen in de vorm en haal hem er daarna uit.



Reacties

  1. Marloes Baelemans13 oktober 2016 om 21:19

    Vandaag gemaakt. Heerlijk! Krijg alleen die laagjes niet zo mooi als op de foto.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten