Frou Frou Tiramisu

Frou Frou Tiramisu
Tiramisu. Het dessert waar je mij ’s nachts voor wakker mag maken. Zelfgemaakt of kant-en-klaar in een plastic bakje uit de supermarkt, leuk opgemaakt op een bord in een restaurant of gewoon een schaal voor mijn neus waar ik met mijn lepel uit kan scheppen: het maakt mij niet zo heel veel uit hoe ik mijn tiramisu eet, als ik het maar kan eten. 

En hoewel er niets boven de klassieke Italiaanse variant gaat (met savoiardi, zabaglione en marsala) blijft het leuk & lekker om met het recept te variëren. Dus ook deze keer een tiramisu met een twist, eentje zonder lange vingers / savoiardi maar met Frou Frou wafeltjes. Ja je leest het goed, die krokante koekjes van Verkade met een lekkere vulling van romige vanille crème die door hun formaat echt heerlijk weghappen. 

En om in het vanille-thema te blijven heb ik de marsala vervangen door vanillelikeur en het mascarpone-mengsel op smaak gebracht met vanillemerg. Het resultaat is een tiramisu die romig, vol en heerlijk van smaak is. Buon appetito!


Ingrediënten
  • ca. 32 Verkade Frou Frou Vanille wafeltjes (ca. 200 g)
  • 250 g mascarpone
  • 3 eieren
  • 150 g fijne kristalsuiker 
  • 125 ml slagroom
  • 1 vanillestokje
  • 75 ml zeer sterke warme koffie
  • 40 ml vanillelikeur
  • Verkade witte chocolade
Extra nodig
Vierkante ovenschaal van ca. 18 x 18 centimeter, fijne rasp, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
> 30 minuten bereiding, minstens 1 nacht wachten


  • Splits de eieren. Halveer het vanillestokje in de lengte en schraap het merg eruit. 
  • Klop de eidooiers samen met 75 g fijne kristalsuiker en het vanillemerg tot een dik, bleek en romig mengsel. 
  • Voeg de mascarpone toe en klop tot een dik en romig mengsel.
  • Klop in een andere kom de eiwitten met 75 g fijne kristalsuiker stijf en spatel ze luchtig door het mascarponemengsel.
  • Klop in een andere kom de slagroom met 10 ml (2 tl) vanillelikeur stijf en spatel ook deze luchtig door het mascarponemengsel. 
  • Meng de warme koffie en 30 ml (2 el) vanillelikeur door elkaar.
  • Doop/week ongeveer 16 Verkade Frou Frou Vanille wafeltjes in de koffie en leg ze op de bodem van de ovenschaal. Snijd sommige wafeltjes van tevoren op maat, zodat de bodem helemaal bedekt wordt met wafeltjes. Week de wafeltjes niet te lang, ze mogen niet uit elkaar vallen. 
  • Schep de helft van het mascarponemengsel op de wafeltjes. Strijk glad. 
  • Rasp met behulp van een fijne rasp wat Verkade witte chocolade over het mascarponemengsel. 
  • Doop/week weer ongeveer 16 wafeltjes in de koffie en leg deze op het mascarponemengsel. Snijd ook nu enkele wafeltjes op maat. 
  • Schep het resterende mascarponemengsel op de wafeltjes en strijk glad. 
  • Dek de vorm af met huishoudfolie en plaats tot de volgende dag in de koelkast. 
  • Rasp voor het serveren nog wat witte chocolade over de tiramisu.



Reacties