Perencake

Perencake
Bakken op nieuwjaarsdag. De kans is groot dat deze activiteit niet bovenaan je to-do-lijstje staat. Vanaf het moment dat je wakker wordt, al dan niet met een kater van al die bubbels, is je dag waarschijnlijk volgepland met (verplichte) familie- en vriendenbezoekjes, nieuwjaarsrecepties en andere borrels om het nieuwe jaar in te luiden. Of misschien ben je alweer aan het werk. 

En hoewel mijn jaarwisseling heel rustig is verlopen en ik vandaag niets gepland heb, zal ook ik vandaag mijn keukentje niet induiken. Na al die oliebollen, appelbeignets en andere lekkere hapjes van gisteravond wil ik mijn maag vandaag wat rust gunnen. De zoete baksels komen later deze week wel weer. Maar mocht jij wel al helemaal in de stemming zijn voor een zoete lekkernij, dan kan ik je dit recept voor perencake van harte aanbevelen.

Een aantal van mijn favoriete smaken zijn erin verwerkt: kaneel, zachte peer en heerlijk zoete honing. Elke hap is een genoegen dat je jezelf eigenlijk niet mag ontzeggen... Geniet ervan! 

Ps: Ik wens iedereen een heel gelukkig, gezond & liefdevol 2017 toe. Ik hoop dat mijn blog ook dit jaar weer een bron van inspiratie mag zijn en jullie volop kunnen genieten van alle zoete lekkernijen. Proost op een nieuw zoet & verleidelijk jaar.

Veel liefs,
Tessa


Ingrediënten
  • 3 peren
  • 30 g boter
  • 160 g vloeibare honing
  • 110 g fijne kristalsuiker
  • 2 grote eieren
  • 20 g lichtbruine basterdsuiker
  • 60 ml karnemelk
  • 60 ml zonnebloemolie
  • ½ tl geraspte citroenschil
  • 140 g bloem
  • 1 tl bakpoeder
  • 1 tl kaneel
  • ½ tl zout
Extra nodig
Springvorm van 24 centimeter doorsnee, bakpapier
Tijd (ongeveer)
45 minuten bereiding, ca. 35 minuten oven, 30 minuten wachten


  • Schil de peren, snijd ze elk in vieren en verwijder de klokhuizen.
  • Doe 30 g boter, 100 g vloeibare honing en 50 g fijne kristalsuiker in een pan en smelt op laag vuur. 
  • Voeg de partjes peer toe en bak ze tot ze zacht zijn. Dit duurt circa 30 minuten. Laat ze afkoelen terwijl je verder gaat met het recept.
  • Verwarm de oven voor op 170°C. Vet de springvorm in en bekleed de bodem met bakpapier.
  • Klop de eieren, 60 g fijne kristalsuiker en de basterdsuiker tot een licht en romig mengsel. 
  • Meng in een kom de karnemelk, 60 g vloeibare honing, de zonnebloemolie en de citroenrasp. Klop dit vloeibare mengsel op lage snelheid door het eimengsel. 
  • Zeef de bloem, het bakpoeder, het kaneel en het zout in een kom en klop ze op matige snelheid door het karnemelkbeslag tot alle ingrediënten goed gemengd zijn. 
  • Giet het beslag in de springvorm. Leg de partjes peer in een cirkel op het beslag.
  • Bak de cake ongeveer 35 minuten, of tot hij goudbruin is en terugveert als je hem licht indrukt.
  • Laat de cake 10 minuten afkoelen in de vorm en plaats hem dan op een rooster om verder af te koelen.



Reacties

  1. Klopt de hoeveelheid bloem? 140 gr voor een vorm van 24 cm lijkt mij wat weinig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, de hoeveelheid bloem klopt, het is maar een hele dunne cake.
      Groeten, Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten