Twentse kleikoekjes

Twentse kleikoekjes
Nederland, koekjesland. Een koekje bij de koffie (of thee) is nergens zo ingeburgerd als hier. En iedereen heeft natuurlijk zijn eigen favoriet in de koektrommel: het speculaasje, de sprits, de stroopwafel of misschien wel het bokkenpootje. De trommel vullen met zelfgebakken exemplaren is natuurlijk het allerleukste, en gelukkig is dit niet heel moeilijk. 

Zelf heb ik al de meest uiteenlopende soorten koekjes gemaakt, maar toch kwam ik in het geweldige bakboekje Koekje van Cees Holtkamp een recept tegen dat compleet afwijkt van alle koekjes die ik ooit gebakken heb: Twentse kleikoekjes. Ik had er nog nooit eerder van gehoord, laat staan dat ik ze ooit geproefd had, maar wat speurwerk op internet leerde mij dat de kleikoek (of kleikloeten) een oude Twentse lekkernij is. 

Wat ze onderscheid van andere koekjes is dat ze in een tulbandvorm gebakken worden, waarna je ze in plakjes snijdt. Het resultaat is niet alleen een mooie koek om naar te kijken, maar ook een verrukkelijk plakje koek bij je kopje koffie. Tip: Cees Holtkamp gebruikt voor zijn koekjes een tulbandvorm van 16 cm doorsnee. Ik heb mijn Nordic Ware tulband bakvorm voor 6 tulbandjes van 10 cm doorsnee gebruikt en kon er drie tulbandjes mee bakken. 


Ingrediënten
  • 160 g witte basterdsuiker
  • 160 g roomboter
  • ¾ tl kaneel
  • ½ ei, losgeklopt
  • 2 g zout
  • 200 g Zeeuwse bloem, gezeefd
Extra nodig
Kleine tulbandvorm (ca. 16 cm doorsnee), huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
15 minuten bereiding, 60 minuten oven, minstens 90 minuten wachten


  • Meng de basterdsuiker met de boter, kaneel, het losgeklopte ei en het zout. 
  • Kneed de Zeeuwse bloem erdoor. 
  • Dek het deeg af met huishoudfolie en laat het 1 uur rusten in de koelkast. 
  • Verwarm de oven voor op 160°C.
  • Vet de tulbandvorm in met boter.
  • Haal het deeg uit de koelkast en druk het in de tulbandvorm.
  • Bak de koek 60 minuten in het midden van de voorverwarmde oven tot hij goudgeel is. 
  • Laat de koek 30 minuten afkoelen in de vorm en stort hem dan op een bord/snijplank. 
  • Snijd de koek in dunne plakjes.




Reacties