Witte chocoladebavarois met aardbeien

Witte chocoladebavarois met aardbeien
Hoewel ik ervan hou om mijn familie te imponeren met zelfgemaakte zoete lekkernijen die echte show-stoppers zijn, is de harde realiteit dat ik hier niet altijd de tijd of motivatie voor heb. Ja, ik ben ook wel eens te lui om de keuken in te duiken. 

Maar gelukkig weet ik toch vaak een uitweg te vinden waardoor mijn familie onder de indruk is, zonder dat het mij veel moeite heeft gekost. 

Neem nu bijvoorbeeld de bavarois. Een simpel en smaakvol toetje dat heel makkelijk is om te maken. Het enige wat je nodig hebt om er een indrukwekkend dessert van te maken, is een fraaie siliconen vorm. Na het storten ziet je bavarois er ineens fantastisch elegant uit. Een beetje vers fruit erbij en geloof mij maar, succes gegarandeerd. 

Ook deze witte chocoladebavarois met aardbeien is zo’n succesnummer waar je iedereen mee verleidt. Zacht, romig en ieder hapje smelt op je tong. Pure verwennerij.


Ingrediënten
  • 300 g witte chocolade
  • 3 eidooiers
  • 25 g kristalsuiker
  • 1 vanillestokje
  • 300 ml volle melk
  • 450 ml slagroom
  • 3 blaadjes witte gelatine
  • verse aardbeien
Extra nodig
Grote schaal of meerdere schaaltjes/siliconen vormpjes, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, minstens 4 uur wachten


  • Hak de witte chocolade fijn en doe in een vuurvaste kom. Week de gelatine in ruim koud water. Plaats een lege (meng)kom in de vriezer. 
  • Halveer het vanillestokje in de lengte en schraap het merg eruit. 
  • Klop de eidooiers samen met de kristalsuiker en het vanillemerg los. 
  • Breng de melk aan de kook in een steelpan en schenk hem over de eidooiers. Meng goed. 
  • Schenk het mengsel terug in een schone steelpan en zet op laag vuur. 
  • Laat het mengsel niet koken, maar verhit al roerend net zo lang tot je een gebonden vla hebt. 
  • Haal de pan van het vuur. 
  • Knijp de gelatineblaadjes uit en los deze al roerend op in de warme crème. 
  • Schenk de crème over de fijngehakte chocolade. Roer het mengsel goed door. Laat afkoelen. 
  • Haal de (meng)kom uit de vriezer en schenk hier de slagroom in. Klop de slagroom tot hij in volume verdubbeld is en dik lobbig is. 
  • Spatel de opgeklopte slagroom door het afgekoelde chocolademengsel. 
  • Doe de bavarois in een kom, of aparte schaaltjes/vormpjes. Dek af met huishoudfolie en plaats minstens 4 uur in de koelkast (je kunt de bavarois ook in de vriezer plaatsen, zorg er dan wel voor dat de bavarois genoeg tijd heeft om te ontdooien in de koelkast voordat je hem serveert).
  • Stort de bavarois of serveer hem in de vorm. Lekker met verse aardbeien.



Reacties