Baileys chocolademousse met mascarponecrème

Baileys chocolademousse met mascarponecrème
Hoewel ik zelf geen alcohol drink, heb ik wel een aantal flessen (sterke) drank in mijn voorraadkast staan. En deze staan er niet om aan mijn familie & vrienden te serveren (ofschoon ze best een glaasje mogen als ze daar zin in hebben): ik heb ze graag achter de hand wanneer ik mijn keuken induik. Niet dat ik in elke zoete lekkernij die ik maak een scheut alcoholische drank verwerk, maar zo nu en dan is het wel verschrikkelijk lekker. Het kan een taart of dessert net dat vleugje extra geven. 

Zo ook bij deze chocolademousse, ook zonder alcohol natuurlijk verrukkelijk, maar de Baileys maakt er echt een droom-dessert van. Ik heb er twee verschillende soorten Baileys in verwerkt, de Original Irish Cream en de Chocolat Luxe, een variatie die het genot van echte Belgische chocolade combineert met de heerlijke smaak van Baileys. 

Het resultaat? Een chocolademousse die heerlijk zacht & luchtig is en dankzij de Chocolat Luxe Baileys extra veel smaak heeft, en daarbovenop een zachte wolk van luchtige Irish Cream mascarponecrème die het feestje compleet maakt. Het is echt een onweerstaanbaar lekker dessert. 


Ingrediënten
  • 6 eieren
  • 200 g pure chocolade (met een cacaopercentage van 85%)
  • 140 g kristalsuiker
  • 90 ml Baileys Chocolat Luxe 
  • 475 ml slagroom
  • 250 g mascarpone
  • 90 ml Baileys Irish Cream
Extra nodig
Grote schaal of meerdere schaaltjes, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
> 45 minuten bereiding, minstens 3 uur wachten


  • Splits de eieren. Hak de pure chocolade grof. 
  • Smelt de chocolade au bain-marie. Laat de chocolade iets afkoelen.
  • Klop ondertussen de eidooiers samen met 100 g kristalsuiker tot een bleek & romig mengsel. 
  • Spatel er 90 ml Baileys Chocolat Luxe door. 
  • Spatel er vervolgens de gesmolten chocolade door. 
  • Klop de eiwitten stijf.
  • Spatel de eiwitten luchtig door het chocolade-mengsel. 
  • Klop 350 ml slagroom dik lobbig. 
  • Spatel de slagroom luchtig door de mousse. 
  • Schep de chocolademousse in een grote schaal of aparte schaaltjes. Dek af met huishoudfolie en plaats minstens 3 uur in de koelkast. 
  • Maak vlak voor het serveren de mascarponecrème. 
  • Doe de mascarpone samen met 40 g kristalsuiker en 90 ml Baileys in een kom en klop met een mixer op de laagste snelheid door elkaar. Het mengsel zal eerst heel vloeibaar zijn, maar na verloop van tijd zal het steviger worden. Heb geduld. Stop met kloppen als het mengsel een redelijk stevige consistentie heeft. 
  • Klop 125 ml slagroom bijna stijf. 
  • Spatel de slagroom door het mascarpone-mengsel. 
  • Serveer de chocolademousse met de mascarponecrème. Bestuif eventueel met wat cacaopoeder. 



Reacties