Zweedse frambozen koekjes (Hallongrottor)

Zweedse frambozen koekjes (Hallongrottor)
 
Soms gebeurd het dat ik een bakboek voor mijn neus heb waar ik elk recept wel uit zou willen maken. Allemaal, zonder uitzondering. Hoe word ik een goddelijke huisvrouw van Nigella Lawson is zo’n boek, of De Banketbakker van Cees Holtkamp. Maar ook één van mijn meest recentste aankopen, Fika & Hygge van Brontë Aurell, valt in deze categorie. De ene na de andere bladzijde is gevuld met de meest waanzinnig lekkere recepten.

Of ik ze ooit allemaal ga maken weet ik nog niet, maar een tijdje geleden heb ik een begin gemaakt door de Noorse appelcake te bakken en nu is het de beurt aan de Hallongrotter, Zweedse frambozen koekjes. Volgens de auteur van het boek is dit het meest bekende baksel op de Zweedse fika tafel. Het recept vind je in elk Zweeds bakboek terug en het is één van de eerste baksels die Zweedse kinderen leren bakken. En dat is niet verwonderlijk, want het zijn echt verrukkelijke koekjes die absoluut niet moeilijk zijn om te maken. Een echte klassieker waarvan je blijft genieten.

Tip: ik heb de koekjes in een mini cupcake bakvorm gemaakt, maar je kunt ook een gewone cupcake bakvorm gebruiken. Verdeel in dit geval het deeg in porties van 25 gram en rol hier balletjes van.


Ingrediënten
  • 250 g koude boter, in blokjes
  • 1 tl citroenrasp
  • 200 g bloem
  • 80 g maizena
  • 2 tl vanille-extract
  • 75 g poedersuiker
  • 1 tl bakpoeder
  • snufje zout
  • frambozenjam
  • amandelschaafsel
Extra nodig
Mini cupcakebakblik met 24 holtes, ca. 40 kleine papieren cupcakevormpjes, spuitzak, keukenmachine
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, ca. 20 minuten oven, 30 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte). Plaats 24 papieren cupcakevormpjes in het bakblik.
  • Doe de boter samen met de citroenrasp, de bloem, de maizena, het vanille-extract, de poedersuiker, het bakpoeder en een snufje zout in de keukenmachine.
  • Meng deze ingrediënten door elkaar tot je een samenhangend deeg hebt.
  • Verdeel het deeg in porties van 15 gram. Rol elke portie tot een balletje en plaats deze in de papieren cupcakevormpjes.
  • Druk met je duim een diepe holte in elk balletje.
  • Roer wat frambozenjam los en doe deze in een spuitzak.
  • Vul de holtes in de balletjes met de frambozenjam.
  • Verdeel wat amandelschaafsel over elk balletje.
  • Bak de koekjes ca. 20 minuten in het midden van de voorverwarmde oven, tot ze licht goudbruin gekleurd zijn.
  • Laat de koekjes 10 minuten afkoelen in het bakblik en plaats ze dan op een rooster om verder af te koelen.
  • Verwijder voor het serveren de papieren cupcakevormpjes. Bestuif eventueel nog met wat poedersuiker.




Reacties