Kokos-mangocake

Kokos-mangocake
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar zodra het echt zomers weer begint te worden en de temperatuur flink oploopt neemt bij mij de productiviteit af. En dat betekent ook dat ik minder zin heb om te bakken. Op dagen met tropische temperaturen zit ik namelijk niet te wachten op een loeihete oven in de keuken. 

Maar omdat uiteindelijk het bak-bloed kruipt waar het niet gaan kan, en ik gewoonweg iets móet maken, duik ik toch vaak de keuken in, ook als de ingrediënten praktisch van mijn werkblad weg zwemmen door de hitte. Zoete recepten waarbij geen oven aan te pas komt zijn dan heel erg fijn, maar een baksel waarmee je meteen in de tropische sferen komt is ook wel heel leuk om te maken. Dus met de zomer in mijn bol besloot ik een kokos-mangocake te bakken. 

De frisse & zoete smaak van de verse mango (hoewel je ook prima mango uit blik kunt gebruiken), de geroosterde kokos en de kokoslikeur brengen je meteen in de tropische stemming en ze maken deze cake tot een heerlijke zomerse traktatie. 


Ingrediënten
  • 100 g geraspte kokos
  • 75 g boter, zacht
  • 250 g bloem + 2 el
  • 250 g kristalsuiker
  • ½ tl zout 
  • 240 ml melk
  • 60 ml Malibu (of andere kokoslikeur)
  • 2 eieren
  • ½ tl nootmuskaat
  • ca. 165 g mango, in hele kleine stukjes gesneden
Extra nodig
Tulbandvorm, bakplaat, bakpapier
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, ca. 85 minuten oven, 1 uur wachten


  • Verwarm de oven voor op 120°C. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Verdeel hier de kokos over.
  • Rooster de kokos ca. 10 minuten in het midden van de voorverwarmde oven, tot hij lichtbruin begint te kleuren. Houd de kokos goed in de gaten.
  • Haal de bakplaat uit de oven en laat de kokos afkoelen. 
  • Verhoog de oventemperatuur naar 165°C.
  • Vet de tulbandvorm in en bestrooi hem met ongeveer 1/3 van de geroosterde kokos. Klop de overtollige kokos eruit (en bewaar deze kokos, deze heb je straks nodig).
  • Klop in een ruime kom de boter zacht en romig. 
  • Voeg 250 g bloem, de kristalsuiker, het bakpoeder, het zout, de melk, de Malibu, eieren en nootmuskaat toe. 
  • Klop deze ingrediënten op lage snelheid 30 seconden door elkaar. Klop het beslag daarna op middelhoge snelheid 2 minuten, schraap zo nu en dan de binnenzijde van de kom schoon met een spatel. 
  • Meng in een andere kom de stukjes mango, de resterende kokos en 2 eetlepels bloem door elkaar. Spatel dit door het beslag. 
  • Schep het beslag in de tulbandvorm. 
  • Bak de cake in circa 75 minuten gaar in het midden van de voorverwarmde oven. De cake is gaar wanneer een erin gestoken sateprikker er schoon uit komt. 
  • Laat de tulband 10 minuten afkoelen in de vorm en stort hem dan op een taartrooster om helemaal koud te worden. 
  • Bestuif de tulband voor het serveren met wat poedersuiker.


Reacties