Appel-yoghurtmuffins met havermout

Appel-yoghurtmuffins met havermout
En dan is het onvermijdelijke moment weer daar: het opruimen van mijn voorraadkast. Ik weet niet hoe het komt, maar elke keer weer wordt deze kast een rommelig allegaartje van spullen uit mijn huis: etenswaren, plastic bakjes, ovenschalen, verjaardagsslingers, schoonmaak-spullen, je kunt het zo gek niet bedenken of ik krijg het allemaal achter die ene deur gepropt. En vanwege het gebrek aan overzicht (zeg maar gerust dat het een totale chaos is), moet zo nu en dan moet de bezem erdoor. 

En dat betekent onder andere dat ik producten die ik niet zo vaak gebruik doelbewust wél ga gebruiken zodat er weer een plekje vrij komt op de plank. Het pak havermout dat al enige tijd stond te verstoffen was mijn eerste “slachtoffer”. De enige keren dat ik havermout gebruik is in mijn baksels, want havermoutpap vind ik echt gruwelijk smerig. 

En gelukkig was daar Janneke Philippi met haar geweldige bakboek Appeltaart, waarin ik dit snelle, simpele & oh zo verrukkelijke recept voor appel-yoghurtmuffins mét havermout zag staan. Het zijn echt heerlijke voedzame muffins, ideaal voor in je lunchtrommeltje, en het fijne is dat je de havermout niet eens proeft. Na een korte pauze met deze kleine lekkernijen had ik weer genoeg energie om de rest van mijn voorraadkast uit te mesten, op zoek naar andere verborgen schatten.  


Ingrediënten
  • 2 eieren
  • 150 g lichtbruine basterdsuiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • snufje zout
  • 150 ml volle yoghurt
  • 100 ml zonnebloemolie
  • 250 g zelfrijzend bakmeel
  • 2 handappels
  • 50 g havermout
Extra nodig
Muffinbakvorm met 12 holtes, ca. 10-12 papieren bakvormpjes of bakpapier
Tijd (ongeveer)
15 minuten bereiding, ca. 25-30 minuten oven, 30 minuten wachten


  • Verwarm de oven voor op 200°C. Bekleed de holtes van de bakvorm met de papieren bakvormpjes. Je kunt de holtes ook met een stuk bakpapier bekleden, druk het papier langs de bodemrand goed aan. 
  • Klop in een kom met een vork of een garde de eieren los met de basterdsuiker, de vanillesuiker en een snufje zout.
  • Roer de yoghurt en zonnebloemolie erdoor. 
  • Zeef het zelfrijzend bakmeel boven de kom en spatel dit luchtig door het beslag. 
  • Schil de appels, verwijder de klokhuizen en snijdt de appels in kleine blokjes.
  • Spatel de appelblokjes samen met de havermout door het beslag. 
  • Verdeel het beslag over de papieren vormpjes. 
  • Bak de muffins in het midden van de voorverwarmde oven in ongeveer 30 minuten goudbruin en gaar. Controleer na 25 minuten hoe ver je muffins zijn. 
  • Laat de muffins 5 minuten afkoelen in het bakblik en plaats ze dan op een rooster om verder af te koelen. 


Reacties