Appelkoek

Appelkoek
Niets vind ik zo leuk als in mijn vrije uurtjes in mijn keuken bezig te zijn met nieuwe recepten. Heerlijk ontspannend. En eigenlijk is er altijd wel een reden om een taart, een cake, koekjes, of een lekker dessert te maken. 

Gelukkig verwacht mijn proefpanel niet keer op keer ingewikkelde baksels, technische hoogstandjes of gedurfde nieuwe smaakcombinaties en spannende ingrediënten. Natuurlijk hebben ze wel altijd een mening, maar ze schuiven in de eerste plaats aan omdat ze iets lekkers willen proeven, en niet om een oordeel te vellen. 

En omdat het mijn keuken is, kies ik wat ik bak, en dat betekent soms kinderlijk eenvoudige baksels omdat dat mij goed uitkomt. Dus een tijdje geleden verscheen deze appelkoek op tafel. 

Een brosse koek mét appelpartjes en zonder toeters & bellen. Heerlijk. Het grote plezier begon al tijdens het bakken, toen mijn huis zich met warme geuren vulde. En toen ik vervolgens vol verwachting de ovendeur opentrok, werd ik beloond met de aanblik van deze versgebakken koek. Mijn dag kon niet meer stuk. Die van mijn proefpanel trouwens ook niet, want hij smaakt echt fantastisch. 


Ingrediënten
  • 150 g roomboter
  • 75 g lichtbruine basterdsuiker
  • 1 ei, losgeklopt
  • 220 g zelfrijzend bakmeel
  • snufje zout
  • 2 (rode) handappels
Extra nodig
Foodprocessor, lage taartvorm van 24 centimeter doorsnee met losse bodem, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, 25-30 minuten oven, 3 uur wachten


  • Doe de roomboter samen met de lichtbruine basterduiker, ¾ van het losgeklopte ei, het zelfrijzend bakmeel en een snufje zout in de foodprocessor. Meng tot een samenhangend deeg.
  • Vet de taartvorm in en druk het deeg uit op de bodem en tegen de rand van de vorm. Dek de taartvorm af met huishoudfolie en laat 2 uur in de koelkast rusten.
  • Verwarm de oven voor op 200°C. 
  • Snijd de ongeschilde appels in partjes. Beleg de deegbodem met de appelpartjes. Druk ze licht in het deeg. 
  • Bak de appelkoek in het midden van de voorverwarmde oven in ongeveer 25-30 minuten goudbruin en gaar. 
  • Laat de appelkoek in de vorm afkoelen.  




Bron recept: Appeltaart, Janneke Philippi

Reacties