Valentijnscakejes

Valentijnscakejes

 

♫ All you need is love. All you need is love. All you need is love, love. Love is all you need ♫


Over een paar dagen is het al weer 14 februari en dat betekent Valentijnsdag. Er zijn mensen die deze dag bloemen, roze of rode heliumballonnen (in de vorm van een hart) of sentimentele kaarten uit de kast trekken. Ik heb dit zelf nog nooit gedaan, want ik zeg het liever met eten. Helaas heb ik dit jaar geen Valentijn, maar dat betekent niet dat ik niet iets lekkers kan bakken voor diegene van wie ik houd: mijn familie, mijn vrienden en natuurlijk mezelf.

Hoewel ik het hele jaar door zin heb in chocolade, is Valentijnsdag zo’n dag dat ik (gek genoeg) nog meer hunker naar chocolade. Veel chocolade. Toch heb ik mezelf weten te beheersen en zijn dit geen chocoladecakejes geworden, maar heerlijk zoete cakejes met een vleugje chocolade en een vleugje mokka met één enkel chocolaatje er bovenop.

Het (door mij wel wat aangepaste) recept voor deze liefdevolle bakseltjes komt uit een van mijn favoriete boeken, The Hummingbird Bakery Cake Days van Tarek Malouf.


Ingrediënten

  • 280 ml volle melk
  • 50 g chocomelkpoeder (Nesquik)
  • 10 g oploskoffie (espresso)
  • 240 g zachte boter
  • 240 g fijne kristalsuiker
  • 240 g bloem
  • 2 zakjes vanillesuiker
  • 1 tl bakpoeder
  • ¼ tl zout
  • 2 eieren (L)
  • 300 g poedersuiker
  • hartvormige chocolaatjes

Extra nodig
Eén of meerdere cupcake bakblikken, ca. 18 papieren cupcakevormpjes
Tijd (ongeveer)
50 minuten bereiding, ca. 20 minuten oven, 45 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 190°C (boven- en onderwarmte). Plaats in de holtes van het cupcakbakblik goed passende papieren vormpjes.
  • Verwarm 240 ml volle melk op laag vuur zonder hem te laten koken.
  • Haal de pan van het vuur en voeg 30 g chocomelkpoeder en 10 g oploskoffie toe. Roer tot beide zijn opgelost en zet het mengsel apart.
  • Klop 80 g zachte boter, de bloem, de fijne kristalsuiker, de vanillesuiker, het bakpoeder en zout op lage snelheid tot een kruimelig mengsel.
  • Breek de eieren in een andere kom en klop de koffie-chocolademelk er met een garde door.
  • Giet driekwart van het melkmengsel bij het bloemmengsel en klop alles op lage snelheid door elkaar. Klop het geheel dan op matige snelheid tot een glad en dik beslag.
  • Schraap de zijkanten van de kom schoon, voeg het resterende melkmengsel toe en klop het beslag op matige snelheid tot alle ingrediënten zijn opgenomen en het beslag weer glad is.
  • Vul de papieren vormpjes voor twee derde met het beslag. Zet de cakejes in de oven en bak ze ca. 20 minuten, tot ze goed gerezen zijn en veerkrachtig aanvoelen.
  • Laat ze ongeveer 5 minuten afkoelen in het bakblik en laat ze dan volledig afkoelen op een rooster.


  • Verwarm 40 ml volle melk op laag vuur zonder hem te laten koken. Voeg 20 g chocomelkpoeder toe en roer tot dit is opgelost. Haal de pan van het vuur en laat de melk volledig afkoelen.
  • Klop 160 g boter romig en klop er in gedeeltes de poedersuiker door. Klop alles tot een homogeen mengsel.
  • Klop op lage snelheid de afgekoelde chocomelk erdoor en klop het mengsel dan ongeveer 10 minuten op hoge snelheid tot het licht en romig is.
  • Verdeel de botercrème over de volledig afgekoelde cakejes en strijk het glad. Strijk er eventueel met een (palet)mes een mooie krul in.
  • Strooi wat chocomelkpoeder over de cakejes en versier ze met een hartvormig chocolaatje.

 


Valentijnscakejes

Reacties