Kruidnoten parfait

Kruidnoten parfait

 

Mijn kindertijd heb ik inmiddels ver achter mij liggen, maar toch was gisteren een dag waar ik stiekem erg naar uitgekeken heb: de landelijke intocht van Sinterklaas stond weer op het programma (dit jaar in de prachtige stad Groningen). Het sinterklaasfeest wordt bij ons in de familie nog steeds erg serieus genomen en dit jaar wordt heel bijzonder omdat mijn (bijna) 3-jarige nichtje een beetje begint te begrijpen wat het feest inhoud.

Omdat wij rechtgeaarde Sinterklaas fans zijn is er bij ons in huis één heilige regel waar wij niet van afwijken: geen kerst(man) voordat Sinterklaas weer vertrokken is. Helaas zijn de eerste reclamefolders met kerstthema al in de bus gevallen, verkopen de tuincentra en woonwinkels weer kerstbomen & -versiering en heeft ieder culinair magazine zijn kerstnummer al weer klaar liggen.

Om eerlijk te zijn vind ik dit echt verschrikkelijk. Hoe leuk en gezellig het kerstfeest ook is en hoezeer ik mij ook verheug op het kerstdiner, de tijd van pepernoten/taaitaai/marsepein en ander suikergoed is nu eerst aangebroken. En gelukkig zijn er genoeg verrukkelijke sinterklaasrecepten om van het ‘heerlijk avondje’ ook echt een heerlijk avondje te maken.

Ik bijt dit jaar de spits af met een romige kruidnoten parfait. Dit fantastische sinterklaasdessert is heel makkelijk te maken en dus ideaal als je al veel werk hebt gemaakt van je voor- en hoofdgerecht. De inspiratie haalde ik uit het geweldige boek Maak van de noot een deugd van Marije Sietsma (e.a.), een boek dat elke kruidnoot-liefhebber in huis moét hebben. In het originele recept wordt om gewone kruidnoten gevraagd, maar ik heb mini-kruidnootjes gebruikt omdat ik dit er leuker uit vind zien. En of je nu zoet of stout geweest bent dit jaar, sinterklaasavond wordt met deze parfait een gegarandeerd succes.


Ingrediënten

  • 1 ½ dl volle melk
  • 1 tl speculaaskruiden
  • 3 eierdooiers
  • 100 g kristalsuiker
  • 40 ml Amaretto
  • 2 dl slagroom
  • 150 g kruidnoten

Extra nodig
Cakevorm van 1 liter, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, minstens 3 uur wachten

Werkwijze

  • Verwarm de melk met de speculaaskruiden in een pan op laag vuur.
  • Klop ondertussen de eierdooiers, de kristalsuiker en Amaretto in een ruime kom goed door elkaar.
  • Draai het vuur onder de melk iets hoger tot de melk kookt.
  • Giet de melk in een dun straaltje door het eimengsel en klop het goed door elkaar.
  • Giet dit mengsel terug in de pan en breng het tegen de kook terwijl je goed blijft roeren.
  • Haal de pan van het vuur zodra je het eerste plofje ziet.
  • Zet de pan in een laagje koud water om de vla af te laten koelen. Blijf af en toe roeren.
  • Bekleed de cakevorm zo strak mogelijk met huishoudfolie en laat de folie over de randen hangen.
  • Klop de slagroom stijf en spatel deze vervolgens met de kruidnoten door de afgekoelde vla.
  • Giet het mengsel in de cakevorm, dek deze af en zet hem minimaal drie uur in de vriezer om op te stijven.
  • Haal de parfait ongeveer 15 minuten voor het opdienen uit de vriezer. 

 

Reacties