Bavarois van mokkatiramisu

Bavarois van mokkatiramisu
 

Kerstmis ligt al weer een maand achter ons, maar toch wil ik nog één keertje terugblikken op het kerstdiner. Zoals ik al eerder vermeld heb was ik op Eerste Kerstdag verantwoordelijk voor het kerstdessert. Deze dag (of beter gezegd: avond) verblijdde ik mijn familie met een bordje vol met verschillende soorten bavarois.

Voordat ik me in de wereld van de bavarois stortte, had ik echt geen idee van hoeveel kanten je uit kunt met dit luchtige dessert. Ik was dan ook zeer aangenaam verrast toen ik in het ge-wel-di-ge boek Mijn favoriete desserts (van Janneke Philippi) deze bavarois variatie op de tiramisu tegenkwam. Hoewel tiramisu één van mijn favoriete desserts is, wilde ik het eigenlijk niet voor het kerstdessert maken: mijn zusje lust namelijk geen chocolade, dus het cacaopoeder bovenop was een probleem.

Maar toen ik dit recept voor een bavarois van mokkatiramisu las, wist ik gewoon zeker dat dit met Kerstmis op tafel zou komen. Natuurlijk heb ik nog wel even aan mijn zusje gedacht, maar ik zag meteen dat de geraspte chocolade bovenop eraf geschraapt kon worden: probleem opgelost. Als groot tiramisu-liefhebber gaat er voor mij natuurlijk niets boven een traditionele tiramisu, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik deze tiramisu bavarois werkelijk fantastisch vind smaken. Fantastisch is misschien zelfs een understatement: met één plakje van deze bavarois heb je de hemel op je bordje liggen. Gelukkig viel hij ook bij mijn familie erg in de smaak.

Dus als je binnenkort een etentje hebt met familie of vrienden (of een andere groep gasten van een dessert moet voorzien), een feestje organiseert of gewoon zin hebt in iets lekkers, dan kan ik je dit recept van harte aanbevelen. Tip: ik heb na het storten nog een extra laagje slagroom op de bavarois gesmeerd, dan blijft de geraspte chocolade die je er overheen strooit beter liggen.


Ingrediënten

  • 4 blaadjes witte gelatine (6,7 g)
  • 100 ml slagroom
  • 420 ml espresso
  • 250 g mascarpone
  • 4 el amaretto
  • 5 el kristalsuiker
  • 175 g (Italiaanse) lange vingers
  • 50 g mokka- of melkchocolade, geraspt

Extra nodig
Cakeblik van 25 centimeter, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, minstens 4 uur wachten

Werkwijze

  • Bekleed de cakevorm met de huishoudfolie. Laat de folie royaal over de rand hangen.
  • Week de gelatine 30 minuten in ruim koud water.
  • Klop de slagroom lobbig.
  • Los de gelatine al roerende op in 120 ml hete espresso.
  • Klop de mascarpone met de amaretto en de suiker romig.
  • Mix er het koffiemengsel door.
  • Spatel er ten slotte luchtig de slagroom door.
  • Doop de lange vingers één voor één in de rest van de hete espresso en leg ze naast elkaar op de bodem van de cakevorm.
  • Schep er een laag van het mascarponemengsel op.
  • Maak zo nog 2 lagen.
  • Vouw de huishoudfolie over de bavarois en zet hem minstens 4 uur in de koelkast om op te stijven.
  • Vouw de huishoudfolie terug. Stort de bavarois op een schaal en verwijder de cakevorm en de folie.
  • Bestrooi de bavarois met de chocolade.

 

Reacties