Chocolademuffins met chocolate chips

Chocolademuffins met chocolate chips
 
 
Wanneer ik op pad ga om te winkelen, word ik heel vaak aangesproken door mensen die uit naam van een bedrijf of goed doel mij proberen te overtuigen van het feit dat ik hun product moet aanschaffen of abonnee/donateur moet worden. Blijkbaar zie ik eruit als een gemakkelijke ‘prooi’. En hoewel ik meestal gesprekken weet te vermijden (door vriendelijk ‘nee’ te zeggen, stug door te lopen met mijn blik op oneindig of druk bezig te zijn met andere zaken), was een vriendelijk ogende vrouw mij laatst te slim af.

In een onoplettend ogenblik had ze met klem gelopen. Of ik mee wilde doen aan een ontbijtonderzoek en enkele vragen wilde beantwoorden. Goedaardig als ik ben stemde ik daarmee in. Na wat standaardvragen over mijn eetpatroon en lichamelijke gesteldheid kwam de aap uit de mouw: ze was een verkoopster van Herbalife.

Daar doe ik dus niet aan mee, het informatiefoldertje dat ik kreeg verdween dus ook meteen in de prullenbak. Ook zonder de informatie van deze verkoopster weet ik namelijk heus wel dat elke dag gezond ontbijten heel belangrijk is. Toch komt het heel af en toe een keertje voor dat mijn ontbijt niet helemaal volgens gezonde voedingsrichtlijnen is samengesteld. Neem bijvoorbeeld deze chocolademuffins met chocolate chips: ze zijn niet het meest verantwoorde onderdeel van een ontbijt, maar wel een erg lekker deel. En af en toe mag je best wel eens een iets minder gezonde keuze maken.

De muffins zijn trouwens ook erg lekker bij de brunch, lunch, high tea of gewoon als tussendoortje. Ze zijn echt in een handomdraai gemaakt en binnen een half uur heb je ze op tafel staan. Zelf vind ik ze koud het lekkerst, dus helaas werd mijn geduld nog even op de proef gesteld toen ik moest wachten. Gelukkig zijn ze het wachten waard.


Ingrediënten
  • 250 g bloem
  • 2 tl bakpoeder
  • ½ tl zuiveringszout
  • 2 el cacao
  • 175 g kristalsuiker
  • 200 g chocolate chips
  • 250 ml melk
  • 90 ml zonnebloemolie
  • 1 ei (L)
  • 1 ½ tl vanille-extract
Extra nodig
muffinbakplaat met 12 holtes, 12 papieren muffinbakjes
Tijd (ongeveer)
5 minuten bereiding, 20-25 minuten oven, 5 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 200°C (boven- en onderwarmte). Vul de muffinbakplaat met de papieren bakjes.
  • Meng de bloem, bakpoeder, zuiveringszout, cacao en kristalsuiker in een grote kom met een garde door elkaar.
  • Voeg 150 g chocolate chips toe.
  • Meng de melk, zonnebloemolie, het ei en vanille-extract in een maatbeker door elkaar.
  • Roer dit mengsel door de droge ingrediënten met een houten lepel. Roer vooral niet te lang, een klonterig beslag geeft de lekkerste muffins.
  • Schep het beslag in de bakjes en strooi er de resterende chocolate chips over.
  • Bak de muffins 20-25 minuten in de voorverwarmde oven, tot ze donkerbruin, gerezen en stevig zijn.
  • Laat ze een paar minuten afkoelen in de muffinbakplaat.





Bron recept: Feest, Nigella Lawson

Reacties

  1. Goedemorgen Tessa,
    Wat een heerlijke motivatie om zulke muffins te bakken...
    Wat is dubbelkoolzure soda? Is dat hetzelfde als baking soda?
    En als je dat gebruikt, is er toch meestal een zuur mede-ingrediënt zoals bijv karnemelk?
    Ik hoor graag van je! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Corrien,
      Dubbelkoolzure soda is inderdaad hetzelfde als baking soda, ik koop het altijd onder de naam zuiveringszout bij mijn drogist. Het is een rijsmiddel zoals bakpoeder en je kunt het in plaats van bakpoeder gebruiken wanneer er voldoende zure componenten in het beslag zitten. Wanneer er geen zure componenten in je beslag zitten kun je het in combinatie met bakpoeder gebruiken, want bakpoeder bevat ook een zuur. Op deze website wordt het verduidelijkt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bakpoeder
      Groetjes Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten