Aardbeien bavaroistaart

Aardbeien bavaroistaart
 
 
Het is cliché om te zeggen, maar wat gaat de tijd toch snel. Morgen is er alweer een jaar voorbij en word ik een jaartje ouder. Toen ik nog een klein meisje was vond ik jarig zijn het allerleukste wat er was. Mijn verjaardagen werden ook altijd lekker feestelijk gevierd, met leuke cadeautjes, ballonnen, slingers, een grote slagroomtaart, chips, vriendinnetjes & vriendjes, mijn lievelingseten (wat meestal neerkwam op frietjes) en zo laat mogelijk opblijven. De nacht van tevoren kon ik nooit goed slapen vanwege de spanning. Jarig zijn was gewoon geweldig.

De laatste jaren geef ik er echter niet zoveel meer om. Een paar weken geleden had ik zelfs het idee opgevat om mijn verjaardag dit jaar eens niet te vieren, ik had er gewoon even geen zin in. Het hele feest voor een keertje overslaan leek me echt heerlijk.

Maar blijkbaar is je verjaardag skippen iets wat (in mijn familie) niet mag: onder lichte druk van mijn zus heb ik dus toch maar besloten morgen een klein feestje te geven. Al hangt het verjaardagsbezoek waarschijnlijk een groot deel van de avond voor de televisie omdat het Nederlands elftal een wedstrijd op het WK moet spelen. Het is dus maar afwachten of het echt feestelijk gaat worden of dat de avond met een kleine domper zal eindigen.

Op één ding kan ik mezelf in ieder geval wel echt verheugen: de verjaardagstaart (of zeg eigenlijk maar gerust taarten). Uiteraard bak ik ze zelf, want een verjaardagstaart die gemaakt is door één of ander bakkershulpje aan een lopende band is geen verjaardagstaart, er moet namelijk wel een flinke portie liefde in. Een van de taarten die morgen zeker op tafel zal verschijnen is deze aardbeien-bavaroistaart. Ik heb hem een week of twee geleden voor het eerst gemaakt en hij viel erg in de smaak. Het is echt een fantastische zomerse taart die (in mijn ogen) perfect is voor een feestelijke dag. Op de zachte biscuitbodem ligt een heerlijke zachte & luchtige bavarois (met langs de rand mooie verse aardbeien) en hierop ligt een frisse aardbeiengelei. Verrukkelijk. Laat de verjaardagsgasten maar komen!


Ingrediënten

  • 8 eidooiers (L)
  • 5 eiwitten (L)
  • 160 g kristalsuiker
  • 30 g fijne kristalsuiker
  • 8 g vanillesuiker
  • 1 tl citroenrasp
  • snufje zout
  • 30 g bloem
  • 20 g maïzena
  • 13 blaadjes witte gelatine
  • 1 el citroensap
  • 750 g aardbeien
  • 125 ml aardbeien limonadesiroop
  • 350 ml slagroom

Extra nodig
Springvorm met een doorsnede van 23 cm, bakpapier, staafmixer
Tijd (ongeveer)
60 minuten bereiding, 30 minuten oven, minimaal 4 ½ uur wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 165°C (boven- en onderwarmte). Vet de springvorm in en bedek de bodem met bakpapier.
  • Klop in een kom 2 eidooiers met 20 g kristalsuiker en 8 g vanillesuiker tot een luchtige, romige crème, die als een dik lint van je garde loopt.
  • Klop in een vetvrije kom 2 eiwitten met een snufje zout heel stijf. Voeg tijdens het kloppen geleidelijk 30 g fijne kristalsuiker toe.
  • Schep de dooiercrème met 1 tl citroenrasp op de stijfgeklopte eiwitten. 
  • Zeef er 30 g bloem en 20 g maizena boven en spatel alles luchtig door elkaar.
  • Giet het beslag in de vorm en strijk het glad. 
  • Bak de biscuitbodem in het midden de voorverwarmde oven in ongeveer 30 minuten gaar.
  • Laat de bodem eerst iets afkoelen in de vorm. Stort deze dan op een taartrooster en laat de bodem koud worden. Was de springvorm schoon want deze heb je dadelijk weer nodig.

  • Week 9 blaadjes witte gelatine minstens 20 minuten in ruim koud water.
  • Pureer 250 g aardbeien in een hoge kom met een staafmixer.
  • Klop in een ruime hittebestendige kom 6 eidooiers met 110 g suiker schuimig.
  • Meng er 125 ml aardbeien limonadesiroop, 25 ml water en 1 el citroensap door. Verwarm dit, al kloppend met een garde, au bain marie tot een gebonden saus.
  • Haal de schaal van de pan met water. Los de goed uitgeknepen gelatine in de saus op. Meng ten slotte de aardbeienpuree door de saus.
  • Laat de saus onder af en toe roeren afkoelen.
 
  • Klop 3 eiwitten in een vetvrije kom stijf.Klop vervolgens in een andere kom 350 ml slagroom met 2 eetlepels kristalsuiker stijf.
  • Spatel eerst de eiwitten en vervolgens de slagroom luchtig door de afgekoelde saus.
  • Plak tegen de binnenkant van de springvormrand een hoge kraag van bakpapier. Het bakpapier moet boven de rand van de springvorm uitkomen.
  • Leg de biscuitbodem in de springvorm.
  • Halveer een aantal aardbeien van (ongeveer) gelijke grootte en zet deze langs de rand in de bakvorm. Zorg dat ze goed tegen de rand zijn geplakt zodat er geen bavarois tussen de aardbeien en de rand kan komen.
  • Giet de aardbeienbavarois op de biscuitbodem en laat de taart 3 ½ uur in de koelkast opstijven.
 
  • Week 4 blaadjes gelatine minstens 20 minuten in ruim koud water.
  • Pureer 250 g aardbeien met de staafmixer.
  • Verwarm de aardbeienpuree in een pan. Knijp de gelatine goed uit en voeg deze toe aan de puree. Roer tot de gelatine volledig is opgelost en laat afkoelen, maar nog niet opstijven.
  • Haal de bavaroistaart uit de koelkast en strijk de aardbeiengelei voorzichtig uit over de bovenkant van de taart.
  • Zet de taart nog een uur terug in de koelkast.
  • Verwijder de springvorm en het bakpapier. Garneer de taart eventueel met verse aardbeien.






Bron recept: Blue Band Gebak Kookboek

Reacties