Mini koffiecakejes

Mini koffiecakejes
 
 

Verrassingen. Meestal ben ik er niet zo dol op, maar toen mijn moeder een week of drie geleden plotseling aan kwam zetten met een tweedaagse stedentrip naar Maastricht kon ik natuurlijk geen ‘nee’ zeggen, want wie wil er nu niet naar deze schitterende stad? Net zoals bij mijn vorige bezoeken, stelde Maastricht ook deze keer niet teleur. We hebben ons twee dagen lang uitstekend vermaakt: naast het cultuur snuiven en winkelen was natuurlijk het heerlijke eten één van de hoogtepunten.

Zelfs het ontbijt hebben we buiten de deuren van het hotel genuttigd, mijn moeder heeft namelijk een ontzettende hekel aan een slappe bak hotel-koffie in de ochtend. Gelukkig zat er tegenover het station een café van Douwe Egberts, mijn moeders favoriete koffiemerk.

Gehuld in een wolk van heerlijk koffiearoma heb ik die ochtend mijn ontbijtmuffin weg zitten werken. Dit was ook meteen het moment dat ik op het idee van deze koffiecakejes kwam: koffie & muffin, daar moest toch iets lekkers mee te maken zijn… Eenmaal thuis heb ik het idee van een muffin laten varen en besloten dat het cakejes moesten worden, mini cakejes met koffiesmaak. De fles Café Royal likorette die ik in Maastricht gekocht had, kwam meteen goed van pas. Het resultaat: heerlijke vochtige en kleffe cakejes, die door de likorette echt kleine koffie-bommetjes geworden zijn. Verrukkelijk.

Tip: de cakejes smaken een dag na het bakken nóg lekkerder ~ bewaar de cakejes luchtdicht op kamertemperatuur.


Ingrediënten

  • 2 el bloem, gezeefd
  • 50 g poedersuiker, gezeefd
  • 30 g amandelmeel
  • ¼ tl bakpoeder
  • 1 el oploskoffie
  • 1 ei
  • 40 g boter, gesmolten
  • 45 ml likeur of likorette met koffiesmaak

Extra nodig
Cupcakebakblik voor mini cupcakes, bakpapier
Tijd (ongeveer)
10 minuten bereiding, 14-16 minuten oven, 20 minuten wachten

Werkwijze


  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte).
  • Knip 12 stroken van ongeveer 1½-2 centimeter breed en 10 centimeter lang uit een vel bakpapier. Vet 12 holtes van het cupcakebakblik in en leg in elke holte een strookje bakpapier. Druk het papier goed aan. Bekleed niet de hele zijkant van de holte, maar alleen de bodem en twee stukjes zijkant: het bakpapier moet op twee punten boven de holte uitsteken. Het is de bedoeling dat je straks de cakejes uit de holtes van het bakblik haalt, door aan de twee uiteinden van het bakpapier te trekken
  • Doe de bloem, poedersuiker, amandelmeel, bakpoeder en oploskoffie in een kom en meng dit door elkaar met een garde.
  • Voeg het ei en de gesmolten boter toe en mix dit even kort door elkaar, tot alles nét goed gemengd is.
  • Verdeel het beslag over de ingevette holtes van het cupcakebakblik.
  • Bak de cakejes 14-16 minuten in het midden van de voorverwarmde oven, test met een caketester of ze gaar zijn.
  • Besprenkel de cakejes meteen met de likeur en laat ze nog 3-5 minuten in het cupcakebakblik staan voordat je ze op een rooster plaatst om helemaal koud te worden.
  • Serveer.





Bron recept: gebaseerd op een recept van Donna Hay.

Reacties