Kerstcakejes

Kerstcakejes

 


Nog maar één weekje te gaan en dan is het al weer Kerstmis. En hoewel ik heel veel zin heb in deze feestelijke dagen, begin ik inmiddels ook last te krijgen van de welbekende kerststress. Vorig jaar rond deze tijd had ik nog nergens last van, ik had toen alle voorbereidingen al getroffen om kerst tot een succes te maken.

Dit jaar is alles anders: op dit moment weet ik zelfs niet eens wat ik op eerste kerstdag tijdens het familie-kerstdiner op tafel ga zetten. Een feestelijk voorgerecht bedenken is nog niet zo makkelijk als het lijkt. Gelukkig wordt de lat in mijn familie nooit heel erg hoog gelegd: het hoeft geen 3-sterren maaltijd te zijn, gewoon een simpel maar smakelijk gerecht is al voldoende. Het gaat tenslotte om het gezellig samenzijn.

Maar naast het kerstdiner en (niet te vergeten) het –ontbijt, is de periode tussen de verschillende eetmomenten ook een belangrijk onderdeel van Kerstmis. Ga je op familiebezoek, spelletjes spelen, wandelen, lezen, puzzelen, de meubelboulevard bezoeken, televisie kijken, slapen of nog meer eten? Ik kies onder andere voor het laatste (een bezoek aan de meubelboulevard gaat het zeker niet worden). Een van de feestelijke in between-hapjes die ik mijn familie voor ga schotelen zijn deze verrukkelijke kerstcakejes. Ze doen mij een beetje denken aan de traditionele Engelse kerstcake, maar dan in miniformaat. De lekker geurende cakejes zitten bomvol smakelijke gedroogde vruchten die geweld zijn in bruine rum. Heerlijk. Voor een extra feestelijk effect kun je de cakejes versieren met glazuur, maar ook zonder dit glazuur smaken de cakejes fantastisch en maken ze de kerstdagen extra lekker.

Tip: voor deze cakejes heb ik 25 g gedroogde cranberries, 25 g rozijnen en 100 g tutti frutti (dus gedroogde abrikozen, appels, pruimen en peren) gebruikt.


Ingrediënten

  • 150 g gedroogde vruchten, in kleine stukjes gesneden
  • 80 ml bruine rum
  • 180 g boter, zacht
  • 100 g donkerbruine basterdsuiker
  • 2 eieren (L)
  • 80 g bloem
  • ½ tl bakpoeder
  • ¼ tl koekkruiden
  • 30 g amandelmeel
  • 250 g poedersuiker
  • 25 ml volle melk
  • ¼ tl amandelextract
  • eetbare versiering naar keuze (optioneel) 

Extra nodig
cupcakebakblik met 12 holtes, 10 papieren cupcakevormpjes
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, ca. 20 minuten oven, 2 ½ uur wachten

Werkwijze

  • Doe de stukjes gedroogde vruchten in een kom. Verwarm de rum in een steelpannetje en giet deze over de gedroogde vruchtjes heen.
  • Laat de vruchtjes 2 uur wellen in de rum. Schep ze af en toe om.

  • Verwarm de oven voor op 190°C (boven- en onderwarmte). Zet in de holtes van het cupcakebakblik 10 goed passende papieren vormpjes.
  • Klop 100 g zachte boter samen met 100 g donkerbruine basterdsuiker tot een romig mengsel.
  • Klop de eieren er één voor één door. Klop na elke toevoeging goed door.
  • Zeef de bloem, het bakpoeder en de koekkruiden samen boven een andere kom en meng deze ingrediënten met een garde door elkaar.
  • Klop de droge ingrediënten op lage snelheid door het boter-eimengsel, tot ze goed zijn opgenomen.
  • Voeg het amandelmeel en de gewelde vruchtjes toe en meng ze er met een spatel door.
  • Verdeel het beslag over de papieren vormpjes en vul ze voor 2/3.
  • Bak de cakejes ca. 20 minuten in het midden van de voorverwarmde oven, of tot ze gerezen zijn en veerkrachtig aanvoelen.
  • Laat de cakejes 5 minuten afkoelen in het bakblik en plaats ze dan op een rooster om helemaal af te koelen.

  • Klop voor het glazuur 80 g zachte boter en de poedersuiker op lage snelheid tot een korrelig mengsel.
  • Klop geleidelijk de melk erdoor en klop het glazuur daarna op hoge snelheid licht en romig.
  • Voeg het amandelextract toe en meng het er goed door.
  • Versier de cakejes met een flinke toef glazuur en versier de cakejes eventueel met eetbare versiering naar keuze.



 

 

Bron recept: The Hummingbird Bakery Cake Days

Reacties