Tarte Tatin met peer

Tarte Tatin met peer
 
 

Na enkele maanden afwezigheid vond ik het een paar weken geleden weer eens tijd om mezelf in te schrijven voor de maandelijks terugkerende Foodblogswap. Want dat snuffelen op de foodblogs van collega bloggers is eigenlijk wel heel erg leuk, en om vervolgens aan de slag te mogen gaan met een nieuw recept is nóg leuker. Deze keer kreeg ik het foodblog Lekker Happen van Daisy toegewezen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet bekend was met dit blog, maar daarvoor is de Foodblogswap dan ook (onder andere) bedoeld.

Al bij het lezen van haar introductiepagina kwam ik er achter dat Daisy echt een blogger naar mijn hart is: ze is net als ik dol op kookprogramma’s, houdt ook van het kopen van kookboeken en –tijdschriften, proeft graag nieuwe producten en houdt niet van potjes openen en de inhoud opwarmen.

Haar website staat echt bomvol met makkelijke recepten, de testresultaten van nieuwe food(gerelateerde) producten en restaurantrecensies. Na wat rondgesnuffeld te hebben kwam ik terecht bij het onderdeel waar het voor mij allemaal om draait: de recept-categorie 'nagerechten & zoete zondes'. Yummie. Mijn keuze viel op haar tarte Tatin met peer en rozijnen. Vorig jaar heb ik al eens een tarte Tatin met appel gemaakt, maar sindsdien staat mijn tarte Tatin vorm te verstoffen in mijn kast. De hoogste tijd dus om een nieuw exemplaar te bakken, mét peer en bladerdeeg maar zonder de rozijnen.

Maar ook deze keer bleek het verdraaid lastig om een goed exemplaar uit mijn oven te toveren. Bij de eerste poging was de smaak eigenlijk meteen goed, maar was de suiker te weinig gekaramelliseerd en dankzij het vele vocht van de peren was de bodem van bladerdeeg te slap. Het ‘voorkaramelliseren’ van de peerpartjes was dus geboden. Bij de tweede poging was het resultaat echt verrukkelijk: het zoete krokante bladerdeeg combineert echt heel erg goed met de gekaramelliseerde peren en de karamel is om van te smullen. Het was echt een taartje om je vingers bij af te likken.

Tip: nadat je de tarte Tatin uit de oven hebt gehaald is het belangrijk deze een paar minuten te laten afkoelen. Wanneer je de taart namelijk te snel omkeert, loopt de karamel weg. Maar wacht ook niet te lang met omkeren, want dan is de taart niet meer te lossen ~ gebruik stevige peren.


Ingrediënten

  • 3 peren
  • 125 g fijne kristalsuiker
  • 65 g boter
  • 5 plakjes bladerdeeg

Extra nodig
Tarte Tatin vorm van 20 centimeter doorsnee, groot plat bord, bord van 23 centimeter doorsnee
Tijd (ongeveer)
35 minuten bereiding, 35-40 minuten oven, 45 minuten wachten

Werkwijze


  • Snijd de boter in dunne plakjes en bedek hiermee de bodem van de tarte Tatin vorm.
  • Strooi de fijne kristalsuiker over de boter en zorg ervoor dat het een egale laag wordt.
  • Schil de peren, snijd ze in vieren en verwijder het klokhuis.
  • Schik de peren met de bolle kant omlaag in de vorm en leg ze stevig tegen elkaar aan.
  • Zet de vorm op laag tot matig vuur. Laat het geheel 20-25 minuten koken en bubbelen, tot de boter en suiker gekaramelliseerd zijn, een diepbruine kleur hebben en het overtollige vocht van de peren is verdampt.
  • Haal de vorm van het vuur, zet hem op een hittebestendige ondergrond en laat afkoelen.
  • Verwarm ondertussen de oven voor op 190°C (boven- en onderwarmte).
  • Leg de plakjes bladerdeeg op elkaar op een licht met bloem bestoven werkblad.
  • Rol het stapeltje bladerdeeg uit tot een vierkante lap van 23 centimeter lang en breed. Leg er het bord van 23 centimeter doorsnede ondersteboven op en snijd met een mes een cirkel uit het deeg.
  • Leg het deeg voorzichtig op de peren, het moet de peren helemaal bedekken. Stop de randen van het deeg zo goed mogelijk in.
  • Maak met een scherp mes 3 kleine inkepingen in het midden van het deeg.
  • Zet de vorm op een bakplaat en bak de tarte Tatin 35-40 minuten in de voorverwarmde oven, of tot hij goudbruin is.
  • Haal de vorm uit de oven, laat de tarte Tatin 4-5 minuten afkoelen en snijd dan met een stomp mes de rand los van de vorm.
  • Leg een groot plat bord omgekeerd op de vorm en keer het geheel in een resolute beweging om.
  • Eet de tarte Tatin warm of op kamertemperatuur. 



Reacties

  1. Fijn dat het zo goed gelukt is! Ziet er heerlijk uit!! Groeten van Daisy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Daisy!! En jij bedankt voor het recept! groeten Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten