Honing muffins

Honing muffins
 
 
Zeuren, zaniken en klagen over het weer: de nationale hobby van ons Nederlanders. Het is te koud, te warm, te nat, te droog, te benauwd, te vochtig, het sneeuwt te veel of juist te weinig. De lijst is eindeloos. En hoewel ik al dit gezeur over het Hollandse weer meestal zinloos vind en liever ergens anders over praat moet het nu toch even van mijn hart: ik ben deze kwakkelwinter echt beu.

Al wekenlang schijnt er geen zonnestraal meer in mijn gezicht dankzij de grijze bewolkte lucht, word ik kliedernat van de pittige hagel- en regenbuien en blaast de harde ijzige wind mij de berm in: nee, tijdens deze “winter” is het geen pretje om buiten te zijn en dagelijks op je fiets naar je werk te gaan. Ik verlang inmiddels enorm naar de zon en warmte. Gelukkig werden gisterochtend voor heel even mijn wensen vervuld.

De lucht was blauw, het zonnetje scheen, de vogels tsjielpten in mijn tuin en de ramen van mijn huis konden voor even wagenwijd open zonder meteen onderkoelingsverschijnselen te krijgen. Heerlijk, ik kreeg er meteen weer nieuwe energie van. ’s Middags was het helaas uit met de pret, maar in plaats van te lopen chagrijnen besloot ik iets lekkers te bakken, zodat mijn keuken zich zou vullen met de warme geuren van mijn baksel. Iets wat nog altijd het beste werkt voor mijn humeur.

Omdat ik ’s ochtends heel even had mogen genieten van het lente-gevoel besloot ik een honing-baksel te maken, de bloemetjes en de bijtjes zijn ten slotte onlosmakelijk verbonden met dit seizoen. En hoewel ik mijn ontbijt al had genuttigd, besloot ik toch muffins te maken: deze lekkernij is namelijk ook erg lekker bij de lunch, het theemomentje rond 4 uur ‘s middags of gewoon als tussendoortje. Het resultaat was echt verrukkelijk. Deze honing muffins zijn lekker zacht en luchtig, een beetje vochtig en heerlijk zoet. Ze zijn echt in een handomdraai gemaakt en smaken zowel warm als koud verrukkelijk. Mijn ontbijt gaat komende week zeker een keer opgevrolijkt worden met deze lekkernij, het lijkt mij het perfecte zoete begin van de dag (vooral als je de muffins besmeerd met een dikke laag boter – jammie!)

Tip: bewaard in een luchtdichte trommel zijn de muffins maximaal 3 dagen houdbaar.


Ingrediënten
  • 275 g bloem
  • 1 el bakpoeder
  • 170 g fijne kristalsuiker
  • ½ tl zout
  • 245 g melk
  • ½ tl vanille-extract
  • 60 g boter, gesmolten
  • 1 ei (L)
  • 150 g honing
Extra nodig
Muffin/cupcakebakblik met 12 holtes + een extra bakblik met 6 holtes, 14 papieren muffin/cupcakevormpjes
Tijd (ongeveer)
10 minuten bereiding, 15-20 minuten oven, 10 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 200°C (boven- en onderwarmte). Plaats de cupcakevormpjes in het bakblik.
  • Zeef de bloem en het bakpoeder boven een kom en voeg de kristalsuiker en het zout toe. Meng deze ingrediënten met een garde door elkaar.
  • Meng in een andere kom de melk, het vanille-extract, de boter, het ei en de honing door elkaar.
  • Voeg de natte ingrediënten toe aan de droge ingrediënten en spatel deze door elkaar tot een beslag.
  • Verdeel het beslag over de papieren vormpjes.
  • Plaats het bakblik in het midden van de voorverwarmde oven en bak de muffins in 15-20 minuten gaar, of tot een erin gestoken satéprikker er schoon uit komt.
  • Laat de muffins 5 minuten afkoelen in hun bakblik en plaats ze dan op een rooster.
  • Serveer de muffins warm of op kamertemperatuur.




Reacties

Een reactie posten