Aardbeiensorbet

Aardbeiensorbet
 
 
Culinaire tijdschriften… zoals jullie wel weten kan ik hier geen genoeg van krijgen. Groot was mijn vreugde dan ook toen ik enige tijd geleden een nieuw magazine in de schappen ontdekte: Saveurs. Een magazine over lekker eten en lekker leven. Van oorsprong is Saveurs (letterlijk vertaald: ‘Smaken’) een Frans blad en de uitgave voor de Nederlandse markt is dan ook een Frans geïnspireerd tijdschrift over koken (wat iets anders is dan een blad over de Franse keuken).

In het voorwoord word je meteen duidelijk gemaakt wat voor tijdschrift je in handen hebt: ‘Saveurs gaat over lekker eten en lekker leven: koken als een God in Frankrijk. Het gaat over het plezier van een gerecht uitzoeken, het gaat over inspiratie, het gaat over naar de markt wandelen en de mooiste ingrediënten voor je dinertje uitzoeken.’ Kijk, dáár word ik nu vrolijk van.

En niet alleen het voorwoord, maar ook de rest van het tijdschrift zag er veelbelovend uit (alleen een beetje jammer dat dit eerste nummer al vorig jaar mei in Frankrijk verschenen is met dezelfde cover en (bijna) dezelfde inhoud). Vol enthousiasme ging ik aan de slag met één van de recepten: homemade aardbeiensorbet. En geloof mij maar, het smaakt zo goed als het klinkt: verrukkelijk!

Met maar 4 ingrediënten (en zonder het gebruik van een ijsmachine!) tover je echt een geweldig dessert op tafel. Ik heb nog nooit een aardbeiensorbet geproefd met zo’n overweldigende aardbeiensmaak. Mmmm. We hebben er met de hele familie heerlijk van zitten smullen en we kijken dan ook allemaal reikhalzend uit naar het volgende nummer van Saveurs.

Tip: bij het maken van sorbetijs wordt het ijs tijdens het invries-proces vaak één of meerdere keren doorgeroerd om de ijskristallen te breken. Ik heb dit niet gedaan en dit bleek ook niet nodig, want het sorbetijs kwam heerlijk romig uit de vriezer. Maar voel je vrij om het wel te doen.


Ingrediënten
  • 500 g mooie aardbeien
  • 250 g poedersuiker
  • 1 eiwit
  • 1 citroen
Extra nodig
Staafmixer, huishoudfolie, taartvorm/ovenschaal/schaaltjes met een inhoud met minstens 1 ½ liter
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, minstens 12 uur wachten

Werkwijze

  • Snijd de kroontjes van de aardbeien. Snijd de aardbeien in stukjes en doe ze in een ruime en diepe schaal/kom
  • Voeg de poedersuiker en het eiwit toe.
  • Pers de citroen uit en voeg het sap toe aan het aardbeienmengsel (ik haalde circa 75 ml sap uit de citroen).
  • Pureer de aardbeien 5 minuten met een staafmixer.
  • Klop het aardbeienmengsel daarna met een handmixer nog 5 minuten.
  • Verdeel het aardbeienmengsel over een grote taartvorm of aparte schaaltjes.
  • Dek de vorm of schaaltjes af met huishoudfolie en zet het aardbeienmengsel minimaal 12 uur in de vriezer.
  • Neem het aardbeienijs circa 5 minuten voor het serveren uit de vriezer.




Reacties