Vanilla crinkle cookies

Vanilla crinkle cookies
 

Heel Holland Bakt. In de aanloop naar het huidige seizoen stelden familie en vrienden mij opnieuw de vraag wanneer ik van plan was om aan dit programma mee te gaan doen. En net zoals voorgaande jaren was ook deze keer mijn antwoord: nooit. Ik vind het ontzettend leuk om naar te kijken en ik krijg er ook veel inspiratie door, maar ik voel niet de drang om mee te doen aan een soort reality-bakprogramma.

Bakken vind ik leuk zoals het nu is: gewoon lekker ontspannen in mijn eigen keuken aan de slag met recepten die ik zelf kies en waar ik op dat moment de zin en tijd voor heb. Nu worden er niet keer op keer ingewikkelde recepten van mij gevraagd, hoef ik geen technische hoogstandjes onder tijdsdruk te laten zien en verwacht niemand van mij spannende ingrediënten en smaakcombinaties.

Natuurlijk heeft mijn proefpanel wel een oordeel over mijn baksels, maar ze zijn er vooral om het te eten en zo kritisch als Robèrt van Beckhoven en Janny van der Heijden zullen ze zich nooit uitlaten. Mijn panel is wel altijd eerlijk, dus toen ze zeiden dat deze vanille crinkle cookies echt verrukkelijk waren, moest ik ze wel geloven (en al vonden ze deze koekjes niet lekker dan had ik ze alsnog met jullie gedeeld, want ik vind ze echt fan-tas-tisch!).

Een paar jaar geleden heb ik al eens chocolate crinkle cookies gebakken, en nu kwam ik dan eindelijk een vanille-variant tegen (dank je wel Donna Hay!). Ze zien er niet alleen leuk uit, maar de licht krokante buitenkant en de wat zachtere binnenkant maakt ze echt een genot om in te bijten.

Tip: wanneer je balletjes gerold hebt en deze kunnen nog niet meteen in de oven (omdat je bakplaat bijvoorbeeld al vol is), leg ze dan even terug in de koelkast, anders worden ze heel zacht.


Ingrediënten

  • 125 g boter, zacht
  • 175 g fijne kristalsuiker + ca. 110 g extra
  • 2 tl vanille-extract
  • 2 eieren (L)
  • 300 g bloem, gezeefd
  • 1 ½ tl bakpoeder, gezeefd
  • ca. 120 g poedersuiker, gezeefd

Extra nodig
Bakplaten, bakpapier, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, 15 minuten oven, minstens 3 uur wachten

Werkwijze

 

  • Doe de boter samen met 175 g fijne kristalsuiker en het vanille-extract in een kom en mix deze ingrediënten ongeveer 6-8 minuten met je elektrische handmixer door elkaar, tot het mengsel licht en romig is.
  • Voeg één voor één de eieren toe en klop goed door na elke toevoeging.
  • Klop het mengsel nog ongeveer 2 minuten, tot het licht en romig is.
  • Voeg de bloem en het bakpoeder toe en klop even goed door, tot het deeg glad is.
  • Leg een groot stuk huishoudfolie voor je neer op je werkblad en schep er het deeg op.
  • Vouw de folie dicht en leg het deeg 3 uur te rusten in de koelkast.
 
  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte). Bekleed enkele bakplaten met bakpapier.
  • Doe de extra fijne kristalsuiker in een kommetje en de poedersuiker in een ander kommetje.
  • Verdeel het deeg in 30 stukjes en rol met koele handen elk stukje tot een balletje.
  • Rol de balletjes vervolgens eerst door de fijne kristalsuiker en daarna door de poedersuiker. Zorg ervoor dat ze helemaal bedekt zijn.
  • Leg de balletjes op de met bakpapier beklede bakplaten, op ongeveer 5 centimeter van elkaar.
  • Bak de koekjes ongeveer 15 minuten in het midden van de voorverwarmde oven, tot ze gebarsten zijn en ze onder aan de randjes goudbruin kleuren.
  • Laat de koekjes eerst 5 minuten afkoelen op de bakplaat en leg ze dan voorzichtig op een rooster om helemaal koud te worden.











Bron recept: Donna Hay Magazine issue 83 oct/nov 2015.

Reacties

  1. Wat grappig,vaak wordt mij ook dezelfde vraag gesteld…waarom doe je niet mee aan heel Holland bakt?
    Mijn antwoord is dan precies hetzelfde, als het jouwe. Deze koekjes ga ik maken. Ik zal je dan laten weten hoe ze deze koekjes hier vonden.

    gr Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Sylvia, fijn om te horen dat er meer "lotgenoten" zijn ;) Ik ben héél benieuwd hoe jullie de koekjes vinden, groetjes Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten