Chocolade-kersentruffels met kokos

Chocolade-kersentruffels met kokos



Het kerstdiner. In mijn familie wordt dit toch wel als hét hoogtepunt van Kerstmis beschouwd. Gezellig met z’n allen aan een feestelijk gedekte tafel de hele avond keuvelen en genieten van heerlijk eten, terwijl er op de achtergrond een gemoedelijk muziekje klinkt. Ik kan me er nu al ontzettend op verheugen. Dit jaar mag ik samen met mijn moeder het hoofdgerecht verzorgen (en mijn zussen met partners het voor- en nagerecht), maar dat weerhoudt mij er niet van om ook voor wat lekkers voor na de maaltijd te zorgen.

En hoe feestelijk is het om mijn familie ter afsluiting van het diner te verrassen met heerlijke zelfgemaakte chocolade truffels? Slagroomtruffels vallen altijd in de smaak, maar deze keer kies ik waarschijnlijk voor een andere truffel-variant.

Misschien wel voor deze verrukkelijke chocolade-kersentruffels met kokos. Het water liep mij al in de mond toen ik het recept las in Donna Hay Magazine (issue 84) en toen ik ze eenmaal gemaakt had waren ze simpelweg niet te weerstaan. Onder de geraspte kokos en het krokante laagje van pure chocolade zit een vulling van witte chocolade, gekonfijte kersen en (nog meer) kokos verborgen. Verrukkelijk! Kerstmis kan dit jaar, wat mij betreft, niet vroeg genoeg beginnen.

Tip: dit recept is goed voor ongeveer 75 truffels ~ bewaar de truffels in een goed afgesloten bakje in de koelkast.


Ingrediënten

  • 500 g geraspte kokos
  • 300 g gekonfijte kersen (bijv. bigarreaux)
  • 60 ml slagroom
  • 360 g witte chocolade, fijngehakt
  • 450 g pure chocolade, fijngehakt

Extra nodig
Cocktailprikkers, keukenmachine, huishoudfolie/bakpapier
Tijd (ongeveer)
1 ½ uur bereiding, 4 uur wachten

Werkwijze

  • Doe 160 g geraspte kokos samen met de kersen en de slagroom in een keukenmachine. Pulseer tot alles fijn gehakt is.
  • Smelt de witte chocolade au bain-marie.
  • Haal de kom met gesmolten chocolade van de pan met zacht kokend water en voeg het kersen-mengsel toe. Mix tot alles goed gemengd is.
  • Dek de kom af en plaats deze ongeveer 2-3 uur in de vriezer, tot het mengsel net bevroren is.
  • Bekleed een snijplank/bakplaat met huishoudfolie of bakpapier.
  • Rol balletjes van het bevroren mengsel en steek een cocktailprikker diep in elk balletje. Leg de balletjes op de met huishoudfolie beklede snijplank en plaats ze voor even terug in de vriezer. 


  • Smelt de pure chocolade au bain-marie.
  • Strooi de resterende geraspte kokos in een diep bord.
  • Haal de truffels uit de vriezer en dompel ze één voor één in de chocolade.
  • Draai het cocktailprikkertje snel tussen je vingers, zodat de overtollige chocolade eraf gaat. Het kan gebeuren dat de cocktailprikker loslaat van de truffel. Prik dan de truffel opnieuw aan je cocktailprikker, houd de prikker vervolgens horizontaal en draai hem voorzichtig tussen je vingers, of tik een paar keer voorzichtig met de truffel tegen de rand van de kom.
  • Zet de truffel in de geraspte kokos en schep er met behulp van een lepel kokos overheen, of rol hem erdoor. Zorg dat de truffel helemaal bedekt wordt.
  • Haal de truffel uit de kokos en plaats hem terug op de snijplank/bakplaat. Werk op deze manier alle truffels af.
  • Zet de truffels in de koelkast om ze op temperatuur te laten komen en haal voor het serveren de prikkers eruit.




Reacties

  1. O, wat heerlijk zullen deze truffels zijn, het zijn allemaal lekkere ingrediënten! En wat een prachtige foto heb je gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten