Koffietruffels

Koffietruffels
Een ideale manier om in de kerststemming te komen is natuurlijk het bezoeken van een kerstmarkt. Lekker eten en rondsnuffelen tussen kneuterige kerstversiersels onder het genot van een glaasje Glühwein of beker warme chocolademelk. Een beetje truttig, dat wel, maar truttig kan ook leuk zijn. 

Een moderne variant op de traditionele kerstmarkt vindt dit weekend plaats in het Spoorwegmuseum in Utrecht: het Allerhande Kerstfestival. Een mix van een kerstmarkt en een foodfestival, overgoten met een AH-sausje. Geen idee of het leuk is, want net zoals vorig jaar had ik ook dit jaar geen tijd om te gaan. Maar als ik de sfeerfoto’s op het internet bekijk lijkt het mij wel reuzegezellig. Heerlijk langs de vele stands struinen, volop lekkere dingen proeven en leerzame workshops volgen.

En dat alles met het doel om aan het einde van de dag vol inspiratie & ideeën voor het kerstmenu (van de borrel tot het dessert) huiswaarts te keren. En hoewel ik voor dit jaar eigenlijk geen inspiratie meer nodig heb, had ik het festival wel graag willen bezoeken, ik heb er namelijk een pietepeuterige (en dan bedoel ik ook echt een minuscule) bijdrage aan mogen leveren. 

Een aantal weken geleden werd ik benaderd door Verkade met de vraag of ik een recept met foto voor op een receptkaart van het Allerhande Kerstfestival wilde aanleveren. Daar hoefde ik uiteraard niet lang over na te denken. Ja! 

In de afgelopen dagen hebben de ‘Meisjes van Verkade’ dus een receptkaart met het recept voor deze koffietruffels uitgedeeld. Heel erg leuk, maar jammer dat ik dit niet met eigen ogen heb kunnen aanschouwen. Mocht je net als ik de ‘Meisjes van Verkade’ gemist hebben, dan kun je hieronder mijn recept lezen. En ga ze zeker maken, want het is echt een verrukkelijke traktatie voor de feestdagen.  

Tip: voor een minder sterke koffiesmaak voeg je gewoon minder oploskoffie toe aan de slagroom.


Ingrediënten
  • 180 ml slagroom
  • 20 g oploskoffie (bijv. Nescafé Gold zacht & rijk)
  • 600 g Verkade Kookchocolade
  • 60 ml koffielikeur
  • 150 g amaretti koekjes, fijn gehakt
Tijd (ongeveer)
ca. 50 minuten bereiding, 2 ½ uur wachten


  • Doe de slagroom samen met de oploskoffie in een steelpan. Breng aan de kook.
  • Hak de Verkade Kookchocolade grof. Doe de stukjes chocolade in een hittebestendige kom. Giet de hete slagroom over de chocolade. 
  • Plaats de kom op een steelpan met zacht kokend water en roer tot het mengsel gesmolten en glad is. 
  • Haal de kom van de pan en roer er de likeur door. Laat het mengsel 15 minuten op kamertemperatuur afkoelen en plaats de kom dan in de koelkast. 
  • Koel het mengsel 1 ½ - 2 uur tot het net opgesteven is. Roer af en toe door. 
  • Doe de gehakte amaretti koekjes in een lage schaal. 
  • Rol theelepels van het chocolademengsel tot balletjes en rol de balletjes door de amaretti koekjes. Druk de kruimels aan. 
  • Laat de balletjes 15 minuten opstijven in de koelkast. Serveer.



Reacties