Espresso tulbandjes

Espresso tulbandjes
Kerstmis. Niet alleen een periode waarin de familie en gezelligheid centraal staan, maar ook een tijdspanne waarin de oven in veel huishoudens overuren draait om alle kerst-lekkernijen op tijd klaar te hebben. Toch zal mijn oven dit jaar niet op volle toeren draaien, ik houd het simpel: één kerstcake, and that’s it

Ik voel er gewoon niet zoveel voor om dit jaar met de feestdagen lang in de keuken te staan, die tijd spendeer ik liever aan het gezellig samenzijn met mijn familie. Zij verwachten ook niet dat ik uitgebreid voor ze zal bakken, ik bak tenslotte het hele jaar door al voor ze. En aan zoetigheid zal er trouwens de komende dagen echt geen gebrek zijn, want mijn moeder heeft weer genoeg -kerstkransjes, -chocolaatjes- en koekjes ingeslagen om het tot Pasen te kunnen uitzingen. 


Maar mochten ze toch nog zin hebben in iets zoets uit eigen keuken, dan heb ik natuurlijk in een wip iets gemaakt. Bijvoorbeeld deze espresso tulbandjes: simpel, redelijk snel klaar en overheerlijk. Ze zijn zacht, kleverig en zitten echt bomvol espresso-smaak en ze zijn ideaal voor bij de koffiepauze, de borrel, als tussendoortje of afsluiting van de maaltijd. Het zijn cakejes waar je iedereen mee verleidt en waar je niet vanaf kunt blijven. Geniet ervan en fijne feestdagen! 


Ingrediënten
  • 260 ml water
  • 2 el espressopoeder
  • 125 g boter, in blokjes
  • 60 ml Tia Maria
  • 300 g bloem
  • 1 tl zuiveringszout
  • 210 g amandelmeel
  • 300 g fijne kristalsuiker
  • 85 g bruine basterdsuiker
  • 2 eieren
  • 125 ml karnemelk
  • 1 tl vanille-extract
  • ¼ tl zout
  • 250 g poedersuiker
  • 2 ½ tl instant koffiekorrels
  • 35 ml volle melk, heet
  • 25 g glucosestroop
Extra nodig
Kleine tulbandvormpjes met een gezamenlijke inhoud van 2,5 liter (of 1 grote tulband)
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, ca. 30-35 minuten oven, 60 minuten wachten


  • Verwarm de oven voor op 160°. Vet de tulbandvormpjes goed in. 
  • Doe het water, het espressopoeder, de boter en de Tia Maria in een steelpan. Verwarm dit al roerend op middelhoog vuur tot de boter is gesmolten. Zet apart. 
  • Doe de bloem, het zuiveringszout, het amandelmeel, de fijne kristalsuiker en de bruine basterdsuiker in een ruime kom. Roer door elkaar met een garde. 
  • Voeg de eieren, de karnemelk, het vanille-extract, het zout en het boter-mengsel toe. Klop door elkaar tot een glad mengsel. 
  • Giet het beslag in de tulbandvormpjes. 
  • Bak de tulbandjes in ongeveer 30-35 minuten gaar in het midden van de voorverwarmde oven. Test de gaarheid met een prikker. 
  • Laat de tulbandjes 10 minuten afkoelen in de bakvorm en stort ze dan op een taartrooster. Laat ze verder afkoelen. 
  • Zeef 250 g poedersuiker in een kom en voeg 2 ½ tl instant koffiekorrels, de hete volle melk en de glucosestroop toe. 
  • Klop alles glad. 
  • Giet het glazuur over de tulbandjes. Laat opstijven.
  • Serveer.




Bron recept: Donna Hay Magazine issue 95

Reacties